Internal brand enhancement : case: The Copper Pig Bbq House
Mattinen, Sini (2015)
Mattinen, Sini
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713563
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin The Copper Pig Bbq House -ravintolan palvelubrändiä ja kuinka sitä voidaan kehittää työyhteisössä vahvemmaksi. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka työpaikalla ravintolan brändi ymmärretään ja kuinka työyhteisön sisäistä brändäystä voidaan jatkossa kehittää.
Onnistuneella brändäämisellä on parhaimmassa tapauksessa erittäin positiiviset vaikutukset liiketoiminnalle: liikevaihto kasvaa, asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja uskollisempia, ja myös työntekijät viihtyvät paremmin, kun he tuntevat ravintolan brändin arvot ja tavoitteet. Tämän takia on tärkeää, että myös palveluyrityksiä brändätään. Tietoperustan toisessa luvussa käsittelin brändiä ja brändäystä palvelutuotteen näkökulmasta ja kolmannessa luvussa perehdyin sisäisen brändäyksen merkitykseen ja sen vaikutuksiin työyhteisössä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytin laadullista menetelmää, teemahaastattelua. Teemahaastattelut ovat toteutettu niin henkilökohtaisena haastatteluna kuin sähköpostihaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen, joista yksi oli ravintolan omistaja ja muut ravintolan työntekijöitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ravintolan brändiä ei ole vielä määritelty kovin tarkasti, minkä takia ravintolan työympäristön sisäinen brändäys ei ole ollut tarpeeksi johdonmukaista. Kuitenkin niin omistaja kuin työntekijä osasivat määritellä heille tärkeitä brändin arvoja ja kertomaan, kuinka brändin viestintä tapahtuu työyhteisössä tällä hetkellä ja kuinka sitä voisi parantaa. Tulokset antoivat kuvan ravintolan tämänhetkisestä brändäys-prosessista ja siitä, kuinka he voivat jatkaa brändäämistä työyhteisössä ja kehittää sitä vahvemmaksi. Tulosten pohjalta esitin konkreettisia ideoita sisäisen brändin kehittämiseen. Työntekijöiden tapaamiset ja koulutukset olisi jatkossa järjestettävä säännöllisin väliajoin ja uusista tapahtumista, muutoksista tai tuotteista voidaan ilmoittaa joko Facebookin tai sähköpostin välityksellä.
Onnistuneella brändäämisellä on parhaimmassa tapauksessa erittäin positiiviset vaikutukset liiketoiminnalle: liikevaihto kasvaa, asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja uskollisempia, ja myös työntekijät viihtyvät paremmin, kun he tuntevat ravintolan brändin arvot ja tavoitteet. Tämän takia on tärkeää, että myös palveluyrityksiä brändätään. Tietoperustan toisessa luvussa käsittelin brändiä ja brändäystä palvelutuotteen näkökulmasta ja kolmannessa luvussa perehdyin sisäisen brändäyksen merkitykseen ja sen vaikutuksiin työyhteisössä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytin laadullista menetelmää, teemahaastattelua. Teemahaastattelut ovat toteutettu niin henkilökohtaisena haastatteluna kuin sähköpostihaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen, joista yksi oli ravintolan omistaja ja muut ravintolan työntekijöitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ravintolan brändiä ei ole vielä määritelty kovin tarkasti, minkä takia ravintolan työympäristön sisäinen brändäys ei ole ollut tarpeeksi johdonmukaista. Kuitenkin niin omistaja kuin työntekijä osasivat määritellä heille tärkeitä brändin arvoja ja kertomaan, kuinka brändin viestintä tapahtuu työyhteisössä tällä hetkellä ja kuinka sitä voisi parantaa. Tulokset antoivat kuvan ravintolan tämänhetkisestä brändäys-prosessista ja siitä, kuinka he voivat jatkaa brändäämistä työyhteisössä ja kehittää sitä vahvemmaksi. Tulosten pohjalta esitin konkreettisia ideoita sisäisen brändin kehittämiseen. Työntekijöiden tapaamiset ja koulutukset olisi jatkossa järjestettävä säännöllisin väliajoin ja uusista tapahtumista, muutoksista tai tuotteista voidaan ilmoittaa joko Facebookin tai sähköpostin välityksellä.