Twitch and professional gaming : Playing video games as a career
Ottelin, Teo (2015)
Ottelin, Teo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713554
Tiivistelmä
Striimaus (streaming) on videopelimaailman uusin trendi joka mahdollistaa monen videopelaajan lapsuuden haaveet: tienata elantonsa pelaamalla videopelejä. Striimaus mahdollistaa oman videopelikuvan lähettämistä Internettiin reaaliajassa muiden ihmisten katseltavaksi ja kommentoitavaksi.
Twitch.tv on maailman suurin videopelien striimaukseen erikoistunut palvelu ja palvelun sivuilla vierailee kuukausittain yli 20 miljoona kävijää. Vuonna 2011 Twitch käynnisti Twitch Partner Programin, joka antaa suosituille striimaajille mahdollisuuden ansaita palkkaa palvelua käyttämällä.
Tutkimus auttoi lukijaa ymmärtämään striimauksen maailmaa ja historiaa sekä selvitti mitä vaaditaan että pääsee osaksi Twitch Partner Programia. Kaikki vaiheet oman Twitch-kanavan perustamisesta sen ylläpitämiseen ja kasvattamiseen käytiin tarkkaan läpi kahden kuukauden käytönnön kokeen aikana. Tässä käytännön kokeessa tutkimusta varten käynnistettiin uusi Twitch-kanava jota tutkimuksen laatija käytti ja kirjasi tulokset ylös.
Tapaustutkimus valittiin lähestymistavaksi havainnollistamaan minkälaisia haasteita aloitteleva striimaaja joutuisi kokemaan ja kuinka paljon työtä vaadittaisiin jos haluaa päästä osaksi Twitch Partner Programia. Tutkimusta pohjustettiin haastattelun ja kirjallisuuden käytöllä, jolloin myös muunlaisesta ammattivideopelaamisesta saatiin tärkeää tietoa. Tutkimus sisälsi sekä laadullisia - ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Striimauksesta saatava palkka, tulojako, verotus ja mahdolliset haasteet paljastava tutkimus antoi myös yleiskuvaa ammattivideopelaamisen nykytilasta niin globaalilla kuin myös paikallisella mittakaavalla.
Twitch.tv on maailman suurin videopelien striimaukseen erikoistunut palvelu ja palvelun sivuilla vierailee kuukausittain yli 20 miljoona kävijää. Vuonna 2011 Twitch käynnisti Twitch Partner Programin, joka antaa suosituille striimaajille mahdollisuuden ansaita palkkaa palvelua käyttämällä.
Tutkimus auttoi lukijaa ymmärtämään striimauksen maailmaa ja historiaa sekä selvitti mitä vaaditaan että pääsee osaksi Twitch Partner Programia. Kaikki vaiheet oman Twitch-kanavan perustamisesta sen ylläpitämiseen ja kasvattamiseen käytiin tarkkaan läpi kahden kuukauden käytönnön kokeen aikana. Tässä käytännön kokeessa tutkimusta varten käynnistettiin uusi Twitch-kanava jota tutkimuksen laatija käytti ja kirjasi tulokset ylös.
Tapaustutkimus valittiin lähestymistavaksi havainnollistamaan minkälaisia haasteita aloitteleva striimaaja joutuisi kokemaan ja kuinka paljon työtä vaadittaisiin jos haluaa päästä osaksi Twitch Partner Programia. Tutkimusta pohjustettiin haastattelun ja kirjallisuuden käytöllä, jolloin myös muunlaisesta ammattivideopelaamisesta saatiin tärkeää tietoa. Tutkimus sisälsi sekä laadullisia - ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Striimauksesta saatava palkka, tulojako, verotus ja mahdolliset haasteet paljastava tutkimus antoi myös yleiskuvaa ammattivideopelaamisen nykytilasta niin globaalilla kuin myös paikallisella mittakaavalla.