Fyysisen ja digitaalisen kokemuksen yhdistäminen fanin arvonluontiprosessissa : Kehitysehdotuksia TeamUp-faniyhteisöpalvelulle
Pajunen, Kaisa (2015)
Pajunen, Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713522
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysehdotuksia TeamUp-faniyhteisöpalvelulle fanien digitaalisen ja todellisen maailman kokemuksien yhdistämiseksi. Opinnäytetyön kolme tutkimuskysymystä olivat: Mikä luo arvoa faneille? Mitä tekijöitä on huomioitava digitaalisen ja todellisuuden kokemusten yhdistämisessä? Miten TeamUpin tulisi kehittää toimintaansa mahdollistaakseen fanien kokemusten rikastamisen?
Opinnäytetyön keskittyi faniuteen sekä digitaalisuuteen. Faniuden osalta käsiteltiin faniutta ilmiönä, fanin kokemusta ja ihailun kohteen mahdollisuuksia luoda arvoa faneille. Digitaalisuuden puolesta taas esiteltiin digitaalisuutta yleisesti sekä virtuaalisen maailman ja todellisuuden välisiä ulottuvuuksia.
Kehittämismenetelmänä tässä opinnäytetyössä oli benchmarking, joka toteutettiin kolmen suomalaisen ihailun kohteen Internet-viestintää havainnoimalla. Benchmarkingin havainnointikysymykset pohjautuivat teoriasta esiin nousseisiin teemoihin fanien tarpeista, vaikuttamisen keinoista, monikanavaisuudesta sekä todellisuuden ja virtuaalisuuden yhdistämisestä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolmeen eri ulottuvuuteen perustuvat kehitysehdotukset TeamUpin yhteisöpalvelulle. TeamUp voisi kehittää yhteisöpalvelun ominaisuuksia niin, että faneille voitaisiin tarjota mahdollisuus laajennetun todellisuuden, vaihtoehtoisen todellisuuden sekä heijastetun virtuaalisuuden kokemuksiin.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä, että digitaalisten ja fyysisten ulottuvuuksien yhdistämistä ei vielä juurikaan Suomessa hyödynnetä fanien kokemusten tuottamisessa. Digitaalisuus on kuitenkin yhä suuremmassa roolissa kaikilla elämän osa-alueilla ja sen yhdistämisessä todellisuuden kokemuksiin on paljon potentiaalia.
Opinnäytetyön keskittyi faniuteen sekä digitaalisuuteen. Faniuden osalta käsiteltiin faniutta ilmiönä, fanin kokemusta ja ihailun kohteen mahdollisuuksia luoda arvoa faneille. Digitaalisuuden puolesta taas esiteltiin digitaalisuutta yleisesti sekä virtuaalisen maailman ja todellisuuden välisiä ulottuvuuksia.
Kehittämismenetelmänä tässä opinnäytetyössä oli benchmarking, joka toteutettiin kolmen suomalaisen ihailun kohteen Internet-viestintää havainnoimalla. Benchmarkingin havainnointikysymykset pohjautuivat teoriasta esiin nousseisiin teemoihin fanien tarpeista, vaikuttamisen keinoista, monikanavaisuudesta sekä todellisuuden ja virtuaalisuuden yhdistämisestä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolmeen eri ulottuvuuteen perustuvat kehitysehdotukset TeamUpin yhteisöpalvelulle. TeamUp voisi kehittää yhteisöpalvelun ominaisuuksia niin, että faneille voitaisiin tarjota mahdollisuus laajennetun todellisuuden, vaihtoehtoisen todellisuuden sekä heijastetun virtuaalisuuden kokemuksiin.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä, että digitaalisten ja fyysisten ulottuvuuksien yhdistämistä ei vielä juurikaan Suomessa hyödynnetä fanien kokemusten tuottamisessa. Digitaalisuus on kuitenkin yhä suuremmassa roolissa kaikilla elämän osa-alueilla ja sen yhdistämisessä todellisuuden kokemuksiin on paljon potentiaalia.