Blogimarkkinointi hevosblogeissa
Santanen, Jenni (2015)
Santanen, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia blogimarkkinoinnin keinoja käytetään hevosblogeissa, ja miten yritysyhteistyöhön pääsee bloggaajana mukaan. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yritykset valitsevat bloggaajat yhteistyökampanjoihinsa.
Teoriaosuudessa selvitetään erilaisia blogimarkkinoinnin keinoja. Käytännönosuudessa tutkittiin, mitä blogimarkkinoinnin keinoja hevosblogeissa käytettiin. Käytännön osuus toteutettiin haastattelemalla neljää hevosblogin kirjoittajaa sekä neljää hevosalalla toimivan yrityksen edustajaa. Haastatteluun valittiin vastaajiksi bloggaajat ja yritykset, joilla oli entuudestaan kokemusta blogimarkkinoinnista.
Suosituimpia blogimarkkinoinnin keinoja olivat tuote-esittelyt ja bannerimainonta. Sekä bloggaajat että yrityksen edustajat pitivät blogimarkkinointia oikein suunniteltuna ja toteutettuna hyvänä markkinointikeinona. Blogimarkkinoinnin vaikutukset näkyivät yritysten tunnettuuden lisääntymisenä, uusina ostopahtumina ja asiakkaiden yhteydenottoina.
Kaikki yritysten edustajat kertoivat olevansa tyytyväisiä blogimarkkinointikampanjoihinsa ja jatkavansa yhteistyötä bloggaajien kanssa jatkossakin. He myös suosittelisivat blogimarkkinointia muille yrityksille. Opinnäytetyön tuloksista uskotaan olevan hyötyä aiheesta kiinnostuneille yrityksille, blogiportaalien perustajille ja bloggaajille, joilla ei vielä kuitenkaan ole blogimarkkinoinnista kokemusta.
Teoriaosuudessa selvitetään erilaisia blogimarkkinoinnin keinoja. Käytännönosuudessa tutkittiin, mitä blogimarkkinoinnin keinoja hevosblogeissa käytettiin. Käytännön osuus toteutettiin haastattelemalla neljää hevosblogin kirjoittajaa sekä neljää hevosalalla toimivan yrityksen edustajaa. Haastatteluun valittiin vastaajiksi bloggaajat ja yritykset, joilla oli entuudestaan kokemusta blogimarkkinoinnista.
Suosituimpia blogimarkkinoinnin keinoja olivat tuote-esittelyt ja bannerimainonta. Sekä bloggaajat että yrityksen edustajat pitivät blogimarkkinointia oikein suunniteltuna ja toteutettuna hyvänä markkinointikeinona. Blogimarkkinoinnin vaikutukset näkyivät yritysten tunnettuuden lisääntymisenä, uusina ostopahtumina ja asiakkaiden yhteydenottoina.
Kaikki yritysten edustajat kertoivat olevansa tyytyväisiä blogimarkkinointikampanjoihinsa ja jatkavansa yhteistyötä bloggaajien kanssa jatkossakin. He myös suosittelisivat blogimarkkinointia muille yrityksille. Opinnäytetyön tuloksista uskotaan olevan hyötyä aiheesta kiinnostuneille yrityksille, blogiportaalien perustajille ja bloggaajille, joilla ei vielä kuitenkaan ole blogimarkkinoinnista kokemusta.