Sadutus työvälineeksi -koulutus
Tuohino, Suvi (2015)
Tuohino, Suvi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613466
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijä(t): Suvi Tuohino
Työn nimi: Sadutus työvälineeksi -koulutus
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja
Asiasanat: Sadutus, koulutus, toiminnallinen opinnäytetyö
Sadutus on Suomessa kehitetty kuuntelemisen ja kertomisen menetelmä, jota on paljon tutkittu ja käytetty myös kansainvälisesti. Menetelmän avulla sadutettava saa kokemuksen kuulluksi tulemisesta, osallisuudesta ja sen avulla voi rakentaa itsetuntoa ja itseluottamusta, käsitellä sisäistä tunne-elämäänsä ja saada kokemuksen kuulluksi tulemisesta. Saduttaja voi oppia kuuntelemaan ja saamaan kokemuksellista tietoa, pysähtyä sadutettavan ajatusten äärelle ja tehdä havaintoja esimerkiksi lapsen kehityksestä.( Riihelä, Karlsson, Karimäki, Lastikka, 2008: 98-99)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulutustilaisuus sadutuksesta vapaaehtoisille perhekahvilatyöntekijöille ja lapsia hoitaville MLL:n hoitajille. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kainuun piiri ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten, missä ja milloin saduttajat voivat käyttää sadutusta. Tuloksia siitä, lisääkö menetelmä aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta, ei tällä opinnäytetyöllä kyetty mittaamaan, koska tehtävänä oli koulutuksen avulla esitellä menetelmä ja sen käyttö kohderyhmälle. Koulu-tustilaisuudesta kerätyn palautteen avulla voidaan kuitenkin arvioida ja ennustaa menetelmän käyttämistä ja sen vaikutuksia kohderyhmän tekemässä työssä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka etenee tuotteistamisprosessin mukaisesti. Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on koulutustilaisuus ja tämä kirjallinen raportti liitteineen. Opinnäytetyöllä saatiin selvitettyä miten, missä ja milloin kohderyhmä voi käyttää sadutusta. Li-säksi ilmeni, että koulutustilaisuus oli onnistunut tapa sadutukseen perehdyttämiseksi. Opinnäy-tetyötä voidaan hyödyntää jatkotutkimusta aiheesta tehtäessä ja tulosten ja jatkotutkimuksen perusteella aiheesta voisi kehittää erilaisia tuotteita käytäntöön.
Tekijä(t): Suvi Tuohino
Työn nimi: Sadutus työvälineeksi -koulutus
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja
Asiasanat: Sadutus, koulutus, toiminnallinen opinnäytetyö
Sadutus on Suomessa kehitetty kuuntelemisen ja kertomisen menetelmä, jota on paljon tutkittu ja käytetty myös kansainvälisesti. Menetelmän avulla sadutettava saa kokemuksen kuulluksi tulemisesta, osallisuudesta ja sen avulla voi rakentaa itsetuntoa ja itseluottamusta, käsitellä sisäistä tunne-elämäänsä ja saada kokemuksen kuulluksi tulemisesta. Saduttaja voi oppia kuuntelemaan ja saamaan kokemuksellista tietoa, pysähtyä sadutettavan ajatusten äärelle ja tehdä havaintoja esimerkiksi lapsen kehityksestä.( Riihelä, Karlsson, Karimäki, Lastikka, 2008: 98-99)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulutustilaisuus sadutuksesta vapaaehtoisille perhekahvilatyöntekijöille ja lapsia hoitaville MLL:n hoitajille. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kainuun piiri ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten, missä ja milloin saduttajat voivat käyttää sadutusta. Tuloksia siitä, lisääkö menetelmä aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta, ei tällä opinnäytetyöllä kyetty mittaamaan, koska tehtävänä oli koulutuksen avulla esitellä menetelmä ja sen käyttö kohderyhmälle. Koulu-tustilaisuudesta kerätyn palautteen avulla voidaan kuitenkin arvioida ja ennustaa menetelmän käyttämistä ja sen vaikutuksia kohderyhmän tekemässä työssä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka etenee tuotteistamisprosessin mukaisesti. Opinnäytetyön konkreettinen tuotos on koulutustilaisuus ja tämä kirjallinen raportti liitteineen. Opinnäytetyöllä saatiin selvitettyä miten, missä ja milloin kohderyhmä voi käyttää sadutusta. Li-säksi ilmeni, että koulutustilaisuus oli onnistunut tapa sadutukseen perehdyttämiseksi. Opinnäy-tetyötä voidaan hyödyntää jatkotutkimusta aiheesta tehtäessä ja tulosten ja jatkotutkimuksen perusteella aiheesta voisi kehittää erilaisia tuotteita käytäntöön.