Asiakastietoisuuden lisääminen biojätteen määrän vähentämiseksi
Iivanainen, Tero (2015)
Iivanainen, Tero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on, Rax ravintolat oy, joka on osa Restel konsernia. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä asiakkaiden ympäristötietoisuutta asiakasviestillä ravintolassa. Lisäksi selvittää kiinnostaako ihmisiä ympäristöasiat, haluavatko he tehdä asialle jotain, tai miten asiakkaat suhtautuvat Raxin ollessa edelläkävijä ympäristöasioissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmetodia ja tietoja kerättiin kyselyllä sekä biojätettä punnitsemalla. Asiakkaiden jättämä biojäte punnittiin viikon ajan, josta sai vertailukelpoisen grammamääräisen keskiarvon asiakkaiden jättämälle biojätteelle. Toisella mittauskierroksella punnittiin taas asiakkaiden jättämä biojäte viikon ajan. Lisäksi ravintolan henkilökunta laittoi pöytiin asiakkaille kyselyn, ja eri puolille ravintolaa viestiä ympäristötietoisuudesta, kuinka Rax tekee oman osansa mahdollisimman hyvin ja puhtaasti.
Kyselystä vastauksia tuli yhteensä 81kappaletta. Toisella mittausviikolla kun asiakkaille tiedotettiin ympäristövastuusta, asiakkaat jättivät biojätettä keskimäärin 11 grammaa per asiakas vähemmän.
Tulos on erittäin kannustava ja moni asiakas kertoi että ei ollut ennen ajatellut koko ympäristöasiaa ja olivat iloisia tämänlaisesta tutkimuksesta. Pelkästään sillä että Jyväskylän raxissa asiakas jättää 11grammaa vähemmän biojätettä säästyy sillä rahaa vuodessa 2100€. Rax ravintoloita on ympäri suomen 26 kappaletta, jos jokaisessa ravintolassa säästettäisi saman verran, vuositasolla rahaa säästyy 54600€.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmetodia ja tietoja kerättiin kyselyllä sekä biojätettä punnitsemalla. Asiakkaiden jättämä biojäte punnittiin viikon ajan, josta sai vertailukelpoisen grammamääräisen keskiarvon asiakkaiden jättämälle biojätteelle. Toisella mittauskierroksella punnittiin taas asiakkaiden jättämä biojäte viikon ajan. Lisäksi ravintolan henkilökunta laittoi pöytiin asiakkaille kyselyn, ja eri puolille ravintolaa viestiä ympäristötietoisuudesta, kuinka Rax tekee oman osansa mahdollisimman hyvin ja puhtaasti.
Kyselystä vastauksia tuli yhteensä 81kappaletta. Toisella mittausviikolla kun asiakkaille tiedotettiin ympäristövastuusta, asiakkaat jättivät biojätettä keskimäärin 11 grammaa per asiakas vähemmän.
Tulos on erittäin kannustava ja moni asiakas kertoi että ei ollut ennen ajatellut koko ympäristöasiaa ja olivat iloisia tämänlaisesta tutkimuksesta. Pelkästään sillä että Jyväskylän raxissa asiakas jättää 11grammaa vähemmän biojätettä säästyy sillä rahaa vuodessa 2100€. Rax ravintoloita on ympäri suomen 26 kappaletta, jos jokaisessa ravintolassa säästettäisi saman verran, vuositasolla rahaa säästyy 54600€.