Myyntikilpailut motivointikeinona : case Sotka
Kvist, Kalle-Petteri (2015)
Kvist, Kalle-Petteri
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513387
Tiivistelmä
Myyntikilpailujen tarkoituksena on motivoida myyjiä myymään enemmän ja paremmin, ja hyvin suunniteltuna ja toteutettuna kilpailut toimivatkin hyvänä motivointikeinona. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sotka, ja työn tavoitteena oli selvittää, motivoituvatko myyjät myyntikilpailuista ja niiden palkinnoista ja mitä mieltä myyjät ja myymäläpäälliköt ovat niistä. Tavoitteena oli myös laatia teorian ja vastausten perusteella ohjeet hyvälle myyntikilpailulle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan ensimmäiseksi motivaatiota, motivointia ja palkitsemista. Tämän jälkeen työssä käsitellään myyntikilpailuja ja käydään läpi syitä, miksi niitä kannattaa järjestää ja mitä asioita on otettava huomioon kilpailuja järjestettäessä.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, johon sisällytettiin myös kvalitatiivisia kysymyksiä. Kysely tehtiin koko Suomen Sotkien myyjille ja myymäläpäälliköille. Myyjiltä kysyttiin muun muassa, mitä mieltä he ovat olleet kilpailuista ja niiden palkinnoista. Myymäläpäälliköiltä kysyttiin, motivoituvatko heidän myyjänsä kilpailuista, kokevatko myymäläpäälliköt kilpailut hyvänä motivointikeinona myyjille ja onko kilpailuista hyötyä heidän myymälälleen. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että oikein käytettynä ja suunniteltuna myyntikilpailut toimivat hyvänä motivointikeinona myyjille ja hyvänä myynnin johtamisen välineenä. Tutkimustuloksista selvisi myös muutamia ongelmia myyntikilpailuihin liittyen, joita varten työssä annetaan ohjeita ja parannusehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan ensimmäiseksi motivaatiota, motivointia ja palkitsemista. Tämän jälkeen työssä käsitellään myyntikilpailuja ja käydään läpi syitä, miksi niitä kannattaa järjestää ja mitä asioita on otettava huomioon kilpailuja järjestettäessä.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, johon sisällytettiin myös kvalitatiivisia kysymyksiä. Kysely tehtiin koko Suomen Sotkien myyjille ja myymäläpäälliköille. Myyjiltä kysyttiin muun muassa, mitä mieltä he ovat olleet kilpailuista ja niiden palkinnoista. Myymäläpäälliköiltä kysyttiin, motivoituvatko heidän myyjänsä kilpailuista, kokevatko myymäläpäälliköt kilpailut hyvänä motivointikeinona myyjille ja onko kilpailuista hyötyä heidän myymälälleen. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että oikein käytettynä ja suunniteltuna myyntikilpailut toimivat hyvänä motivointikeinona myyjille ja hyvänä myynnin johtamisen välineenä. Tutkimustuloksista selvisi myös muutamia ongelmia myyntikilpailuihin liittyen, joita varten työssä annetaan ohjeita ja parannusehdotuksia.