Tien lämpötilakartoitus vt1:llä Espoon Hoidonjohtourakan alueella
Hyvönen, Pilvi (2015)
Hyvönen, Pilvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli YIT Rakennus Oy ja työn ohjaajana toimi Palvelukeskus PANUn palvelupäällikkö Tiina Talja. Opinnäytetyö oli nykyiseen työhön liittyvä tutkimus, jonka tarkoituksena oli tuottaa lisätietoa päätöksen tueksi liukkaudentorjuntatoimenpiteiden aloittamisessa.
Opinnäytetyön konkreettisena osana oli tehdä lämpötilakartoitusta Espoon Hoidonjohtourakan valtatie 1 tiestöllä. Mittaukset tehtiin Teconer Oy:n RCM411 optisella kelianturilla ajamalla moottoritien molemmat kaistat. Lämpötilakartoitusta ei ole aikaisemmin tehty YIT:llä eikä aikaisempaa kokemusta kelianturista ole.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli verrata kelianturin tuottamaa dataa tiestöllä sijaitsevien tiesääasemien antamaan dataan sekä tutkia tiesääasemien sijainnin edustavuutta ja etsiä kylmiä paikkoja tiestöltä. Tavoitteena olisi parantaa suolauksen oikea-aikaisuutta ja vähentää suolan käyttöä ja si-ten parantaa liikenneturvallisuutta.
Optisen kelianturin tuottama lämpötiladata oli noin ± 1 °C tiesääaseman havaintoihin verrattuna. Optisen kelianturin mittausarvot olivat yleensä korkeampia kuin tiesääaseman mittausarvot. Auringon suunta ja varjostus vaikuttaa tien lämpötilan mittaustulokseen. Jos tie on pääosin auringossa, mutta tiesääaseman anturi on varjossa, niin liikkuva anturi mittaa lämpöti-laa aurinkoiselta osuudelta eikä pystynyt havaitsemaan pientä poikkeamaa tien lämpötilassa.
Kelianturi sopii hyvin tiestön kylmien paikkojen löytämiseen ja antamaan kokonaiskuvaa tiestön lämpötilasta. Teille, joilla ei ole montaa tiesääasemaa, kelianturilla mittaus toisi hyödyllistä informaatiota kylmien paikkojen sijainnista ja siten parantaisi työnjohtajien aluetuntemusta omalla urakka-alueellaan. Kelianturia kannattaisi käyttää jatkossa juuri kylmien paikkojen havaitsemiseen ja reaaliaikaiseen kelinseurantaan.
Opinnäytetyön konkreettisena osana oli tehdä lämpötilakartoitusta Espoon Hoidonjohtourakan valtatie 1 tiestöllä. Mittaukset tehtiin Teconer Oy:n RCM411 optisella kelianturilla ajamalla moottoritien molemmat kaistat. Lämpötilakartoitusta ei ole aikaisemmin tehty YIT:llä eikä aikaisempaa kokemusta kelianturista ole.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli verrata kelianturin tuottamaa dataa tiestöllä sijaitsevien tiesääasemien antamaan dataan sekä tutkia tiesääasemien sijainnin edustavuutta ja etsiä kylmiä paikkoja tiestöltä. Tavoitteena olisi parantaa suolauksen oikea-aikaisuutta ja vähentää suolan käyttöä ja si-ten parantaa liikenneturvallisuutta.
Optisen kelianturin tuottama lämpötiladata oli noin ± 1 °C tiesääaseman havaintoihin verrattuna. Optisen kelianturin mittausarvot olivat yleensä korkeampia kuin tiesääaseman mittausarvot. Auringon suunta ja varjostus vaikuttaa tien lämpötilan mittaustulokseen. Jos tie on pääosin auringossa, mutta tiesääaseman anturi on varjossa, niin liikkuva anturi mittaa lämpöti-laa aurinkoiselta osuudelta eikä pystynyt havaitsemaan pientä poikkeamaa tien lämpötilassa.
Kelianturi sopii hyvin tiestön kylmien paikkojen löytämiseen ja antamaan kokonaiskuvaa tiestön lämpötilasta. Teille, joilla ei ole montaa tiesääasemaa, kelianturilla mittaus toisi hyödyllistä informaatiota kylmien paikkojen sijainnista ja siten parantaisi työnjohtajien aluetuntemusta omalla urakka-alueellaan. Kelianturia kannattaisi käyttää jatkossa juuri kylmien paikkojen havaitsemiseen ja reaaliaikaiseen kelinseurantaan.