Hoitajien kokemuksia MAPA-koulutuksesta Hyvinkään sairaalan päivystyspoliklinikalla
Häyrynen, Titta; Halonen, Anna (2015)
Häyrynen, Titta
Halonen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on MAPA (The Management of Actual or Potential Aggression) koulutuksen saaneiden hoitajien kokemukset koulutuksesta sekä sen soveltuvuudesta päivystyspoliklinikalle. Tilaajana toimii Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluva Hyvinkään sairaala (HUS).
MAPA-koulutus antaa hoitajalle valmiudet kohdata haastavia potilaita sekä ennakoida mahdolliset tilanteiden kärjistymiset. Opinnäytetyössä selvitetään hoitajien tyytyväisyys MAPA-koulutukseen, sen hyviin ja kehitettäviin puoliin, sekä siihen, miten koulutuksen sisältö soveltuu päivystyspoliklinikalle. Opinnäytetyöstä hyötyvät koulutuksen järjestäjä ja koulutuksen tilaaja. Saatujen tulosten perusteella toimintaa voidaan jatkossa kehittää vielä enemmän työyksikölle sopivaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka MAPA-koulutuksen sisältö vastasi työyksikön vaatimuksia haastavan potilaan kohtaamisessa hoitajien näkökulmasta. Työssä tuli esille vastaajien kokemuksia sekä mielipiteitä koulutuksen järjestämisestä, tarpeellisuudesta ja kehittämisestä. Lisäksi työssä on käsitelty hoitohenkilökunnan mietteitä siitä, kuinka saatu koulutus on vaikuttanut heidän valmiuksiinsa sekä työyksikön valmiuksiin kohdata haastavia potilastilanteita.
Hyvinkään päivystyksessä työskentelee noin 70 henkilöä, joista MAPA-koulutuksen oli käynyt 35 henkilöä maaliskuuhun 2015 mennessä. Kyselylomakkeet olivat vastattavina vuoden 2015 tammikuusta maaliskuun loppuun koulutuksen käyneillä hoitajilla. Vastaajamääräksi saimme 10 henkilöä. Kysymyslomakkeessa oli 16 suljettua kysymystä sekä kaksi (2) avointa kysymystä, joissa vastaajalla oli mahdollisuus kirjoittaa hyvät ja kehitettävät asiat koulutuksesta. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja saadut tulokset on analysoitu SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että MAPA-koulutus koetaan tärkeäksi ja se antaa hoitajalle valmiuksia kohdata uhkaavia tilanteita potilastyössä. Yhteenvetona voi todeta, että koulutuksen tulisi olla nykyistä laajempi tai sitä tulisi järjestää useammin kertauksen vuoksi. Opitut taidot unohtuvat herkästi, jos taitoja ei pidetä yllä säännöllisesti. Koulutus itsessään koettiin hyväksi ja erittäin tarpeelliseksi, mutta sen sisältöä pitäisi kehittää työyksikkökohtaisesti. Kouluttajien toimintaa pidettiin hyvänä yleisesti, mutta heidän tietämystään päivystyshoitotyöstä sen sisällöstä olisi kehitettävä. MAPA-koulutuksen yleinen teoria soveltuu yleisellä tasolla koulutuksen perusrungoksi, mutta sitä tulisi pystyä muokkaamaan työympäristön mukaan. Tutkimusaiheeksi jatkossa suositellaan tarkempaa aiheen käsittelyä mahdollisesti myös muissa työyksiköissä sekä selvittää, onko opituista taidoista ollut hyötyä pitemmän ajan kuluessa.
MAPA-koulutus antaa hoitajalle valmiudet kohdata haastavia potilaita sekä ennakoida mahdolliset tilanteiden kärjistymiset. Opinnäytetyössä selvitetään hoitajien tyytyväisyys MAPA-koulutukseen, sen hyviin ja kehitettäviin puoliin, sekä siihen, miten koulutuksen sisältö soveltuu päivystyspoliklinikalle. Opinnäytetyöstä hyötyvät koulutuksen järjestäjä ja koulutuksen tilaaja. Saatujen tulosten perusteella toimintaa voidaan jatkossa kehittää vielä enemmän työyksikölle sopivaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka MAPA-koulutuksen sisältö vastasi työyksikön vaatimuksia haastavan potilaan kohtaamisessa hoitajien näkökulmasta. Työssä tuli esille vastaajien kokemuksia sekä mielipiteitä koulutuksen järjestämisestä, tarpeellisuudesta ja kehittämisestä. Lisäksi työssä on käsitelty hoitohenkilökunnan mietteitä siitä, kuinka saatu koulutus on vaikuttanut heidän valmiuksiinsa sekä työyksikön valmiuksiin kohdata haastavia potilastilanteita.
Hyvinkään päivystyksessä työskentelee noin 70 henkilöä, joista MAPA-koulutuksen oli käynyt 35 henkilöä maaliskuuhun 2015 mennessä. Kyselylomakkeet olivat vastattavina vuoden 2015 tammikuusta maaliskuun loppuun koulutuksen käyneillä hoitajilla. Vastaajamääräksi saimme 10 henkilöä. Kysymyslomakkeessa oli 16 suljettua kysymystä sekä kaksi (2) avointa kysymystä, joissa vastaajalla oli mahdollisuus kirjoittaa hyvät ja kehitettävät asiat koulutuksesta. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja saadut tulokset on analysoitu SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että MAPA-koulutus koetaan tärkeäksi ja se antaa hoitajalle valmiuksia kohdata uhkaavia tilanteita potilastyössä. Yhteenvetona voi todeta, että koulutuksen tulisi olla nykyistä laajempi tai sitä tulisi järjestää useammin kertauksen vuoksi. Opitut taidot unohtuvat herkästi, jos taitoja ei pidetä yllä säännöllisesti. Koulutus itsessään koettiin hyväksi ja erittäin tarpeelliseksi, mutta sen sisältöä pitäisi kehittää työyksikkökohtaisesti. Kouluttajien toimintaa pidettiin hyvänä yleisesti, mutta heidän tietämystään päivystyshoitotyöstä sen sisällöstä olisi kehitettävä. MAPA-koulutuksen yleinen teoria soveltuu yleisellä tasolla koulutuksen perusrungoksi, mutta sitä tulisi pystyä muokkaamaan työympäristön mukaan. Tutkimusaiheeksi jatkossa suositellaan tarkempaa aiheen käsittelyä mahdollisesti myös muissa työyksiköissä sekä selvittää, onko opituista taidoista ollut hyötyä pitemmän ajan kuluessa.