SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLISEN KAUPAN KEHITTÄMINEN – CASE AHLSKOG OY
Hakala, Tatiana (2015)
Hakala, Tatiana
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113196
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään ensimmäisenä Suomen ja Venäjän välisen kaupan erityisominaisuuksia, muun muassa yritys- ja tapakulttuurin erilaisuutta, pankkitoimintaa sekä kirjanpitoa ja vero−ominaisuuksia. Opinnäytetyössä kerrotaan myös, miten Suomen ja Venäjän välinen kauppa on kehittynyt vuonna 2009–2015 ja miten poliittinen tilanne vaikuttaa kaupan kehittämiseen.
Liittyen opinnäytetyön päätavoitteeseen työssä tutkittiin Pietarin nahkamarkkinoita ja tuotteiden hintoja. Toimeksiantajan tavoite oli päästä Pietarin markkinoille. Työssä tehtiin toimeksiantajan haastattelua sekä havainnoitiin ja analysoitiin Pietarin alueen nahkamarkkinoita yritysten kotisivujen pohjalta. Lisäksi lähetettiin Pietarin alueen yrityksille kyselylomakkeet sähköpostitse ja Venäjän suosituimman sosiaalisen verkkoyhteisön www.vkontakte.ru kautta.
Opinnäytetyön lopussa on esitetty toimenpiteet, jotka auttavat toimeksiantajayritystä opinnäytetyön päätavoitteessa eli Pietarin markkinoille pääsemisessä. Hyvä ja vahva yritys, jolla on selkeä strategia ja näkemys siitä, mitä Venäjällä halutaan pitkällä tähtäimellä tehdä, voi menestyä Venäjällä siinä missä muillakin markkinoilla.
Liittyen opinnäytetyön päätavoitteeseen työssä tutkittiin Pietarin nahkamarkkinoita ja tuotteiden hintoja. Toimeksiantajan tavoite oli päästä Pietarin markkinoille. Työssä tehtiin toimeksiantajan haastattelua sekä havainnoitiin ja analysoitiin Pietarin alueen nahkamarkkinoita yritysten kotisivujen pohjalta. Lisäksi lähetettiin Pietarin alueen yrityksille kyselylomakkeet sähköpostitse ja Venäjän suosituimman sosiaalisen verkkoyhteisön www.vkontakte.ru kautta.
Opinnäytetyön lopussa on esitetty toimenpiteet, jotka auttavat toimeksiantajayritystä opinnäytetyön päätavoitteessa eli Pietarin markkinoille pääsemisessä. Hyvä ja vahva yritys, jolla on selkeä strategia ja näkemys siitä, mitä Venäjällä halutaan pitkällä tähtäimellä tehdä, voi menestyä Venäjällä siinä missä muillakin markkinoilla.