Työ voimaksi : Työhyvinvoinnin Tekijöitä Maataloustieteiden laitoksella
Peltola, Sanna (2015)
Peltola, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113189
Tiivistelmä
tavoitteena oli selkiyttää toimintatapoja ja parantaa tiedonkulkua maisteriopiskelijoiden ohjaustyössä Helsingin yliopiston Maatalo-ustieteiden laitoksella. Selkeän ohjaustyön prosessikuvauksen puuttuminen koettiin työyhteisössä hyvinvointia haittaavana tekijänä. Prosessikuvaus pyrittiin toteuttamaan siten, että jokainen prosessiin osallistuva ymmärtää työn tavoitteet sekä oman roolinsa ja vastuunsa prosessissa.
Prosessikuvauksen suunnittelu toteutettiin ryhmäkeskusteluna. Ryhmä-keskustelun tavoitteena oli osallistaa henkilökunta suunnitteluun ja sitä kautta sitouttaa heidät yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin. Ryhmäkeskus-telu toteutettiin siten, että jokaisesta opiskelijoiden ohjaukseen ja työ-hönopastukseen osallistuvasta henkilöstöryhmästä oli edustajia mukana.
Opinnäytteen teoriaosuus on katsaus työn sosiologiaan ja työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään myös johtamista, työyhteisöviestintää ja työyhteisöjen sosiaalista pääomaa hyvinvointiteki-jöinä. Tavoitteiden selkiyttämisellä ja yhteisöä osallistavalla suunnittelulla on aikaisemmissa tutkimuksissa todettu olevan positiivisia vaikutuksia henkilöstön hyvinvointiin.
Opinnäytteen tuloksena voidaan esittää osallistavalla ryhmäkeskustelume-netelmällä syntynyt prosessikuvaus. Prosessikuvauksen ohella syntyi oh-jeistus maisteriopiskelijoiden ohjaustyön aloituspalaveria varten. Työn liit-teenä ovat myös aloituspalaveriin tarkoitetut tarkistuslistat, joita voidaan muokata opiskelijoiden ja tutkijoiden tarpeisiin sopiviksi.
Osallistavan suunnittelun avulla työyhteisössä syntyi yhteinen näkemys oikeista toimintatavoista maisteriopiskelijoiden ohjaamisessa. Seuraavaksi kehittämiskohteeksi voidaan suositella opiskelijoiden ja tutkijoiden pereh-dyttämis- ja opastamiskäytäntöjen yhtenäistämistä laitoksella.
Prosessikuvauksen suunnittelu toteutettiin ryhmäkeskusteluna. Ryhmä-keskustelun tavoitteena oli osallistaa henkilökunta suunnitteluun ja sitä kautta sitouttaa heidät yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin. Ryhmäkeskus-telu toteutettiin siten, että jokaisesta opiskelijoiden ohjaukseen ja työ-hönopastukseen osallistuvasta henkilöstöryhmästä oli edustajia mukana.
Opinnäytteen teoriaosuus on katsaus työn sosiologiaan ja työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään myös johtamista, työyhteisöviestintää ja työyhteisöjen sosiaalista pääomaa hyvinvointiteki-jöinä. Tavoitteiden selkiyttämisellä ja yhteisöä osallistavalla suunnittelulla on aikaisemmissa tutkimuksissa todettu olevan positiivisia vaikutuksia henkilöstön hyvinvointiin.
Opinnäytteen tuloksena voidaan esittää osallistavalla ryhmäkeskustelume-netelmällä syntynyt prosessikuvaus. Prosessikuvauksen ohella syntyi oh-jeistus maisteriopiskelijoiden ohjaustyön aloituspalaveria varten. Työn liit-teenä ovat myös aloituspalaveriin tarkoitetut tarkistuslistat, joita voidaan muokata opiskelijoiden ja tutkijoiden tarpeisiin sopiviksi.
Osallistavan suunnittelun avulla työyhteisössä syntyi yhteinen näkemys oikeista toimintatavoista maisteriopiskelijoiden ohjaamisessa. Seuraavaksi kehittämiskohteeksi voidaan suositella opiskelijoiden ja tutkijoiden pereh-dyttämis- ja opastamiskäytäntöjen yhtenäistämistä laitoksella.