Mercedes-Benz, uusin autokoritekniikka. Materiaalit, liitosmenetelmät ja korjattavuus
Pursiainen, Hannu (2015)
Pursiainen, Hannu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113174
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko uusinta autokoritekniikkaa enää mahdollista korjata merkkiorganisaation ulkopuolisissa korikorjaamoissa. Viime vuosikymmeninä on tapahtunut valtavaa kehitystä ajoneuvotekniikan kaikilla osa-alueilla. suorituskyky, turvallisuus ja mukavuus ovat parantuneet erityisesti parin viime vuosikymmenen aikana enemmän kuin sitä aikaisemmin yhteensä. Jatkuvasti kehittyvä tekniikka ja uudet ratkaisut autojen tekniikkaan merkitsevät suuria haasteita ajoneuvojen korjauksen parissa työskenteleville autokorjaamoille.
Opinnäytetyössä tutkittiin aihetta pienen riippumattoman korikorjaamon näkökulmasta. Työssä tutkittiin Mercedes-Benzin uusinta autokoritekniikkaa, valmistukseen käytettyjä materiaaleja, liitosmenetelmiä ja niiden korjattavuutta korjaamo-olosuhteissa. Tutkitut korimallit olivat S (W222) ja SL (R231), jotka edustavat Mercedes-Benzin uusinta ja kehittyneintä ajoneuvotekniikkaa. Tämä opinnäytetyö keskittyy lähinnä alumiiniosiin ja liitosmenetelmiin.
Tämän tutkimuksen tuloksena selvisi, että autojen tekninen kehittyminen vaatii korjaajilta yhä enemmän erikoistunutta osaamista, erikoistyökaluja ja testereitä. Jo nyt on pienten korikorjaamoiden pohdittava toimintaympäristönsä tyypillistä korjaustyötä, tulevaisuuden korjaustöitä ja sitä kuinka paljon ne ovat valmiita investoimaan henkilöstön koulutukseen ja erikoistyökaluihin.
Opinnäytetyössä tutkittiin aihetta pienen riippumattoman korikorjaamon näkökulmasta. Työssä tutkittiin Mercedes-Benzin uusinta autokoritekniikkaa, valmistukseen käytettyjä materiaaleja, liitosmenetelmiä ja niiden korjattavuutta korjaamo-olosuhteissa. Tutkitut korimallit olivat S (W222) ja SL (R231), jotka edustavat Mercedes-Benzin uusinta ja kehittyneintä ajoneuvotekniikkaa. Tämä opinnäytetyö keskittyy lähinnä alumiiniosiin ja liitosmenetelmiin.
Tämän tutkimuksen tuloksena selvisi, että autojen tekninen kehittyminen vaatii korjaajilta yhä enemmän erikoistunutta osaamista, erikoistyökaluja ja testereitä. Jo nyt on pienten korikorjaamoiden pohdittava toimintaympäristönsä tyypillistä korjaustyötä, tulevaisuuden korjaustöitä ja sitä kuinka paljon ne ovat valmiita investoimaan henkilöstön koulutukseen ja erikoistyökaluihin.