Enterprise social network reshaping internal company communications : case study
Gustafsson, Tuuli (2015)
Gustafsson, Tuuli
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113155
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa sosiaalisen median keinojen mahdollisuuksia uudistaa yrityksen sisäistä viestintää. Nykyajan monisäikeisessä ja nopeasti muuttuvassa maailmassa yritysten pitää kehittää uusia ketteriä, avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen pohjautuvia keinoja tiedonjakoon. Enterprise Social Networks (ESN) ovat suunniteltu vastaamaan tähän tarpeeseen ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää sitä, minkälainen yrityskulttuuri tukee viestintää ESN:n välityksellä. Tarkastelussa ovat myös ESN:ään liittyvät edut sekä mahdolliset haasteet. Tutkimuksen teoreettinen kehys pohjautuu modernien sisäisten viestinnän teoriohin kuten kaksisuuntaiseen viestintään, tiedonjakoon ja läpinäkyvyyteen. Teoreettinen osuus kattaa myös ESN-spesifin osion, jossa tarkastellaan ESN:n strategiaan ja onnistuneeseen jalkauttamiseen liityviä aihealueita.
Tutkimus on suoritettu osana laajempaa NEMO-tutkimusprojektia, jossa tarkastellaan yritysten mahdollisuuksia hyödyntää negatiivisia tai ristiriitaisia tunteita. Tutkimus on tehty tapaustutkimuksena NEMO-yhteistyöyritykselle, joka on tilannut sosiaalisen median työkalun lähentämään työntekijöitä ja johtajia sisäisen viestinnän toimintatapoja parantamalla. Empiirinen tutkimus on laadullinen ja pohjautuu tapausyrityksen sisällä tehtyihin haastattelutuloksiin. Myös tuloksia yrityksen itsesuorittamasta ilmapiirikyselystä on hyödynnetty tutkimuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että sekä työntekijät että johto tunnistavat ESN:n mahdolliset hyödyt tapausyritykselle. Jalkauttamishaasteisiin pitää varautua toisaalta sen takia, että olemassaoleva yrityskulttuuri ei käytännössä tue ESN:n vaatimia avoimmuuden ja läpinäkyvyyden periaatteita ja toisaalta siksi, että pilottikohteeksi valittu tuotantoyksikkö ei toimintaympäristönä ole sellainen, johon ESN olisi helppo jalkauttaa. Rajoitettu tietotekniikka tuotannon työntekijöiden parissa sekä myös nykyisen ESN:ään liittyvän kirjallisuuden rajautuminen työntekijöihin toimistoympäristöissä luokin tutkimukselle uudenlaisen lähestymiskulman.
Tutkimus on suoritettu osana laajempaa NEMO-tutkimusprojektia, jossa tarkastellaan yritysten mahdollisuuksia hyödyntää negatiivisia tai ristiriitaisia tunteita. Tutkimus on tehty tapaustutkimuksena NEMO-yhteistyöyritykselle, joka on tilannut sosiaalisen median työkalun lähentämään työntekijöitä ja johtajia sisäisen viestinnän toimintatapoja parantamalla. Empiirinen tutkimus on laadullinen ja pohjautuu tapausyrityksen sisällä tehtyihin haastattelutuloksiin. Myös tuloksia yrityksen itsesuorittamasta ilmapiirikyselystä on hyödynnetty tutkimuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että sekä työntekijät että johto tunnistavat ESN:n mahdolliset hyödyt tapausyritykselle. Jalkauttamishaasteisiin pitää varautua toisaalta sen takia, että olemassaoleva yrityskulttuuri ei käytännössä tue ESN:n vaatimia avoimmuuden ja läpinäkyvyyden periaatteita ja toisaalta siksi, että pilottikohteeksi valittu tuotantoyksikkö ei toimintaympäristönä ole sellainen, johon ESN olisi helppo jalkauttaa. Rajoitettu tietotekniikka tuotannon työntekijöiden parissa sekä myös nykyisen ESN:ään liittyvän kirjallisuuden rajautuminen työntekijöihin toimistoympäristöissä luokin tutkimukselle uudenlaisen lähestymiskulman.