Perifeerisen laskimon kanylointi : Opetusvideo Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille
Koponen, Meri; Ylönen, Miitta (2015)
Koponen, Meri
Ylönen, Miitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113147
Tiivistelmä
Perifeerisen laskimon kanylointi sisältyy i.v. luvan saaneiden sairaanhoitajien sekä lääkäreiden päivittäiseen
työnkuvaan. Kanyloinnin lisäksi siihen liittyy potilaan tarpeen mukainen neste‐ ja lääkehoito,
jota sairaanhoitaja toteuttaa lääkärin ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Kanylointi toimenpiteen
lisäksi tulee hallita kattava teoriatieto sekä potilaan ohjaus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo perifeerisen laskimon kanyloinnista Jyväskylän
ammattikorkeakoululle hoitotyön opiskelijoiden koulutukseen. Tavoitteena oli tuottaa hyvä opiskelumateriaali
opiskelijoiden oppimisen tukemiseksi sekä lisätä teoriatietoa ja käytännöntaitoa perifeerisen
laskimon kanyloinnista. Opetusvideoon laadittiin tarkka käsikirjoitus, jossa oli ajantasaista
teoriatietoa perifeerisen laskimon kanyloinnista. Käsikirjoituksen avulla pystyttiin hahmottamaan
kokonaisvaltaisesti opetusvideon sisältö. Käsikirjoitusta voidaan kutsua suunnitelmaksi, jonka avulla
video pystytään kuvaamaan ja leikkaamaan.
Tavoitteena oli myös antaa opettajille käyttöön opetusvideomateriaali hoitotyön käytännön tunneille,
sekä opiskelijoiden itsenäiseen opiskeluun ennen tai jälkeen käytännön oppituntien. Opetusvideo
selkeyttää opetusta ja havainnollistaa paremmin toimenpidettä kuin kirjalliset ohjeet tai diat.
Lisäksi tavoitteisiin sisältyy työelämän hyötyminen opiskelijoiden kattavasta teoriatiedosta ja käytännön
taidosta perifeerisessä laskimon kanyloinnissa. Opiskelijat vievät tietotaitoa mukanaan työelämään
ja korjaavat puutteellisia toimintamalleja nykypäivän kriteerien mukaisesti.
Sosiaali‐ ja terveysala käyttää yhä enenevissä määrin opetusvideoita tiedon välittämisen keinona.
Etenkin hoitoalalla toimenpiteitä, kuten perifeeristä laskimon kanylointia opitaan parhaiten demonstraatioiden
kautta. Opetusvideo opiskelumateriaalina tavoittaa monta samanaikaista kommunikaatiokanavaa
ja tukee erilaisia oppimistyylejä. Videon avulla pystytään vastaamaan opiskelijan
tarpeisiin riippumatta oppimistyylistä.
työnkuvaan. Kanyloinnin lisäksi siihen liittyy potilaan tarpeen mukainen neste‐ ja lääkehoito,
jota sairaanhoitaja toteuttaa lääkärin ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Kanylointi toimenpiteen
lisäksi tulee hallita kattava teoriatieto sekä potilaan ohjaus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo perifeerisen laskimon kanyloinnista Jyväskylän
ammattikorkeakoululle hoitotyön opiskelijoiden koulutukseen. Tavoitteena oli tuottaa hyvä opiskelumateriaali
opiskelijoiden oppimisen tukemiseksi sekä lisätä teoriatietoa ja käytännöntaitoa perifeerisen
laskimon kanyloinnista. Opetusvideoon laadittiin tarkka käsikirjoitus, jossa oli ajantasaista
teoriatietoa perifeerisen laskimon kanyloinnista. Käsikirjoituksen avulla pystyttiin hahmottamaan
kokonaisvaltaisesti opetusvideon sisältö. Käsikirjoitusta voidaan kutsua suunnitelmaksi, jonka avulla
video pystytään kuvaamaan ja leikkaamaan.
Tavoitteena oli myös antaa opettajille käyttöön opetusvideomateriaali hoitotyön käytännön tunneille,
sekä opiskelijoiden itsenäiseen opiskeluun ennen tai jälkeen käytännön oppituntien. Opetusvideo
selkeyttää opetusta ja havainnollistaa paremmin toimenpidettä kuin kirjalliset ohjeet tai diat.
Lisäksi tavoitteisiin sisältyy työelämän hyötyminen opiskelijoiden kattavasta teoriatiedosta ja käytännön
taidosta perifeerisessä laskimon kanyloinnissa. Opiskelijat vievät tietotaitoa mukanaan työelämään
ja korjaavat puutteellisia toimintamalleja nykypäivän kriteerien mukaisesti.
Sosiaali‐ ja terveysala käyttää yhä enenevissä määrin opetusvideoita tiedon välittämisen keinona.
Etenkin hoitoalalla toimenpiteitä, kuten perifeeristä laskimon kanylointia opitaan parhaiten demonstraatioiden
kautta. Opetusvideo opiskelumateriaalina tavoittaa monta samanaikaista kommunikaatiokanavaa
ja tukee erilaisia oppimistyylejä. Videon avulla pystytään vastaamaan opiskelijan
tarpeisiin riippumatta oppimistyylistä.