A Competitor Analysis for an Online Student Portal Start-up
Närhi, Topi (2015)
Närhi, Topi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113128
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin espanjalaisen online-start-up-yrityksen antaman toimeksiannon pohjalta. Yritys tarjoaa asuntoja ja harjoittelupaikkoja kansainvälistyville opiskelijoille. Tavoitteena oli perehtyä toimeksiantajan nimeämien kilpailijoiden käyttämiin online-markkinointimenetelmiin ja kanaviin sekä niiden tehokkuuteen potentiaalisten asiakkaiden
tavoittamisessa. Pyrkimyksenä oli myös tutustua kilpailijoiden vahvuuksiin ja heikkouksiin myös suhteessa toimeksiantajaan. Tutkimuksen pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä ja ideoita yrityksen markkinoinnin kehittämiseksi.
Teoreettisen viitekehyksen perustana toimi Michael Porterin kilpailija-analyysimalli. Tämän lisäksi tutustuttiin online-markkinoinnin pääperiaatteisiin ja työkaluihin siltä osin, kuin ne toivat lisäarvoa tutkimukselle ja tukivat asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Kilpailijoiden analysointiin ja vertailuun käytettiin myös SWOT -analyysiä. Koska kerättävä
materiaali oli monimuotoista ja innovatiivisuutta tulosten analysoinnissa haluttiin korostaa, toteutettiin työ laadullisena tutkimuksena. Kerättyjen tulosten arvioinnissa
hyödynnettiin sisällönanalyysiä, joka mahdollisti parhaiten monimuotoisten tulosten kattavan analysoinnin.
Tulokset osoittivat selkeästi online-markkinoinnissa tehtyjen valintojen vaikutuksen yrityksen internet-näkyvyyteen. Tämä voitiin todeta sekä backlinking-tutkimuksessa että kunkin kilpailijan kohdalla toteutetun hakukonetestin perusteella. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle pystyttiin myös rakentamaan kuva vallitsevasta kilpailusta valittujen kilpailijoiden osalta sekä muodostamaan johtopäätöksiä, joiden pohjalta kehittää yrityksen verkkomarkkinointia tulevaisuudessa. Myöhemmin olisikin aiheellista harkita
toimeksiantajan oman onlinemarkkinoinnin tehokkuutta vastaavalla tutkimuksella.
tavoittamisessa. Pyrkimyksenä oli myös tutustua kilpailijoiden vahvuuksiin ja heikkouksiin myös suhteessa toimeksiantajaan. Tutkimuksen pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä ja ideoita yrityksen markkinoinnin kehittämiseksi.
Teoreettisen viitekehyksen perustana toimi Michael Porterin kilpailija-analyysimalli. Tämän lisäksi tutustuttiin online-markkinoinnin pääperiaatteisiin ja työkaluihin siltä osin, kuin ne toivat lisäarvoa tutkimukselle ja tukivat asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Kilpailijoiden analysointiin ja vertailuun käytettiin myös SWOT -analyysiä. Koska kerättävä
materiaali oli monimuotoista ja innovatiivisuutta tulosten analysoinnissa haluttiin korostaa, toteutettiin työ laadullisena tutkimuksena. Kerättyjen tulosten arvioinnissa
hyödynnettiin sisällönanalyysiä, joka mahdollisti parhaiten monimuotoisten tulosten kattavan analysoinnin.
Tulokset osoittivat selkeästi online-markkinoinnissa tehtyjen valintojen vaikutuksen yrityksen internet-näkyvyyteen. Tämä voitiin todeta sekä backlinking-tutkimuksessa että kunkin kilpailijan kohdalla toteutetun hakukonetestin perusteella. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle pystyttiin myös rakentamaan kuva vallitsevasta kilpailusta valittujen kilpailijoiden osalta sekä muodostamaan johtopäätöksiä, joiden pohjalta kehittää yrityksen verkkomarkkinointia tulevaisuudessa. Myöhemmin olisikin aiheellista harkita
toimeksiantajan oman onlinemarkkinoinnin tehokkuutta vastaavalla tutkimuksella.