Opintopiiri perhekeskeisen mielenterveyshoitotyön osaamisen kehittäjänä
Pelttari, Katri (2015)
Pelttari, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013082
Tiivistelmä
Tutkimustiedon perusteella tiedetään, että mielenterveyden häiriöistä kärsivien potilaiden perheenjäsenet eivät aina tule huomioiduksi hoidossa toivomallaan tavalla. Tästä syystä perhekeskeisyyttä haluttiin kehittää uudella, työntekijälähtöisellä menetelmällä. Menetelmäksi valikoitui opintopiiri, joka määritellään työntekijöiden yhteiseksi oppimistapahtumaksi ja jossa kehitetään omaa työtä tutkitun tiedon pohjalta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten opintopiiri soveltuu perhekeskeisen mielenterveyshoitotyön kehittämisen menetelmäksi. Työn tarkoituksena oli kehittää perheiden huomioimista vahvistavaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin strategian mukaisesti.
Opinnäytetyö koostui kuudesta opintopiirikokonaisuudesta, jotka toteutettiin työntekijä-lähtöisesti. Opintopiireihin osallistui kolmetoista hoitotyöntekijää sairaala- ja avohoidosta Keski-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatrian toimialueelta. Opintopiireihin osallistuneiden työntekijöiden rooli opintopiirien suunnittelussa ja toteutumisessa oli merkittävä. Opintopiireistä kerättiin palautetta systemaattisesti, ja palautteen pohjalta aina seuraava opintopiiri suunniteltiin ja toteutettiin osallistujien toiveiden mukaisesti. Opintopiirien päätyttyä osallistujat antoivat vielä palautteen koko prosessista.
Osallistujien mukaan opintopiiri soveltuu perhekeskeisen mielenterveyshoitotyön kehittämisen menetelmäksi hyvin. Opintopiiri mahdollisti osallistujien yhteisen keskustelun ja kokemusten jakamisen, mistä osallistujat kokivat oppineensa eniten. Tämän saattaa osaltaan edistää perhekeskeisen mielenterveyshoitotyön osaamista. Näyttöön perustuvan hoitotyön kehittyminen huomioitiin koko prosessin lisäksi opintopiirien sisällöissä. Näyttöön perustuvaa mielenterveyshoitotyötä kehitettiin tavoitteellisesti kaikkien opintopiirikertojen aikana. Opintopiiri osoittautui osallistujien kannalta mielekkääksi tavaksi kehittää työtä. Haasteena onkin juurruttaa tämän kaltainen toiminta pysyväksi käytännöksi hoitotyöhön.
Opinnäytetyö koostui kuudesta opintopiirikokonaisuudesta, jotka toteutettiin työntekijä-lähtöisesti. Opintopiireihin osallistui kolmetoista hoitotyöntekijää sairaala- ja avohoidosta Keski-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatrian toimialueelta. Opintopiireihin osallistuneiden työntekijöiden rooli opintopiirien suunnittelussa ja toteutumisessa oli merkittävä. Opintopiireistä kerättiin palautetta systemaattisesti, ja palautteen pohjalta aina seuraava opintopiiri suunniteltiin ja toteutettiin osallistujien toiveiden mukaisesti. Opintopiirien päätyttyä osallistujat antoivat vielä palautteen koko prosessista.
Osallistujien mukaan opintopiiri soveltuu perhekeskeisen mielenterveyshoitotyön kehittämisen menetelmäksi hyvin. Opintopiiri mahdollisti osallistujien yhteisen keskustelun ja kokemusten jakamisen, mistä osallistujat kokivat oppineensa eniten. Tämän saattaa osaltaan edistää perhekeskeisen mielenterveyshoitotyön osaamista. Näyttöön perustuvan hoitotyön kehittyminen huomioitiin koko prosessin lisäksi opintopiirien sisällöissä. Näyttöön perustuvaa mielenterveyshoitotyötä kehitettiin tavoitteellisesti kaikkien opintopiirikertojen aikana. Opintopiiri osoittautui osallistujien kannalta mielekkääksi tavaksi kehittää työtä. Haasteena onkin juurruttaa tämän kaltainen toiminta pysyväksi käytännöksi hoitotyöhön.