Transcultural Nursing & Cultural Competence- teorioiden käyttö hoitotyössä
Voutilainen, Maya (2015)
Voutilainen, Maya
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli antaa tietoa transkulttuurisen hoitotyön sekä siihen perustuvan kulttuurisen kompetenssin teorioista. Kerätty tieto pohjautuu kolmen hoitotieteen teoreetikon kehittämiin teoriamalleihin. Tämän lisäksi tutkimuksen avulla pyritään selventämään näiden teorioiden käyttöä hoitotyöntutkimuksissa sekä selvittämään, miten kulttuurinen kompetenssi ilmenee hoitotyön asiakaspalvelussa. Työn tavoitteena oli tehdä teorioista ja tutkimuksista kooste hoitotyönopiskelijoiden käyttöön. Aihetta tarkasteltiin hoitotyön asiakaspalvelun näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin eri tietokannoista kuten Nelli, Melinda, Scopus, Ovid ja Internet. Valintakriteerinä oli suomen- ja englanninkielinen tieteellisesti tutkittu aineisto. Aineisto koostui kirjoista, lehtiartikkeleista, hoitotieteellisistä tutkimuksista, opinnäytetöistä ja pro-gradu tutkielmista, jotka olivat julkaistu pääosin vuosina 2006 – 2015. Tämän lisäksi mukaan otettiin kaksi teorian kannalta olennaista englanninkielistä alkuperäisteosta, koska uudempia julkaisuja ei ollut saatavilla. Aineisto analysoitiin deduktiivisesti sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kulttuurisen kompetenssin oppiminen auttaa hoitajaa paremmin huomioimaan asiakkaan yksilöllisyyden kulttuurisessa kontekstissa. Asiakkaan näkökulmasta hoitajan kompetenssi auttaa turvallisen, luottamuksellisen hoitosuhteen syntymisessä. Kulttuurinen kompetenssi on hoitajan tietoista työskentelyä monikulttuurisen hoitamisen asiantuntijuuden saavuttamiseksi.
Jatkotutkimusaiheina voisi tutkia kulttuurisen kompetenssin toteutumista jonkin Etelä- Karjalan keskussairaalan toimipisteen asiakaspalvelussa tai henkilökunnan koulutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin eri tietokannoista kuten Nelli, Melinda, Scopus, Ovid ja Internet. Valintakriteerinä oli suomen- ja englanninkielinen tieteellisesti tutkittu aineisto. Aineisto koostui kirjoista, lehtiartikkeleista, hoitotieteellisistä tutkimuksista, opinnäytetöistä ja pro-gradu tutkielmista, jotka olivat julkaistu pääosin vuosina 2006 – 2015. Tämän lisäksi mukaan otettiin kaksi teorian kannalta olennaista englanninkielistä alkuperäisteosta, koska uudempia julkaisuja ei ollut saatavilla. Aineisto analysoitiin deduktiivisesti sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kulttuurisen kompetenssin oppiminen auttaa hoitajaa paremmin huomioimaan asiakkaan yksilöllisyyden kulttuurisessa kontekstissa. Asiakkaan näkökulmasta hoitajan kompetenssi auttaa turvallisen, luottamuksellisen hoitosuhteen syntymisessä. Kulttuurinen kompetenssi on hoitajan tietoista työskentelyä monikulttuurisen hoitamisen asiantuntijuuden saavuttamiseksi.
Jatkotutkimusaiheina voisi tutkia kulttuurisen kompetenssin toteutumista jonkin Etelä- Karjalan keskussairaalan toimipisteen asiakaspalvelussa tai henkilökunnan koulutuksessa.