"Kohtaamisen merkitys on kauhean suuri..." : Kiertävien erityislastentarhanopettajien kokemuksia tuen toteutumisesta vuoropäiväkodeissa
Huotari, Irma (2015)
Huotari, Irma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013067
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa kuvataan kiertävien erityislastentarhanopettajien kokemuksia lasten tarvitseman tuen toteutumisesta vuoropäiväkodeissa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten lasten tuen tarpeet ilmenevät vuoropäiväkodeissa, miten tuen menetelmiä toteutetaan käytännössä vuoropäiväkodeissa sekä millaisia hyviä käytäntöjä ja kehittämisajatuksia nousi kiertävien erityislastentarhanopettajien kokemuksista. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu suomalaisen varhaiskasvatuksen järjestelmän sekä tuen järjestämiseen ja vuoropäivähoitoon liittyvien käsitteiden ja kuvausten pohjalta. Opinnäytetyön aineisto koottiin teemahaastatellen sellaisia kiertäviä erityislastentarhanopettajia, jotka osallistuvat vuoropäiväkodeissa olevien lasten tuen tarpeiden suunnitteluun ja tuen toteuttamiseen. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää vuoropäivähoidon kehittämisessä.
Kiertävien erityislastentarhanopettajien kokemusten mukaan lasten tuen tarpeet vuoropäiväkodeissa liittyvät lasten kehitykseen liittyvien kysymysten lisäksi usein lasten jaksamiseen vuorotyön elämänrytmissä, levottomuuteen, vaikeuksiin vuorovaikutussuhteissa ja ryhmässä toimimisessa sekä tunne-elämään ja käyttäytymiseen. Lasten jaksamista vuorotyörytmissä tukevat erityislastentarhanopettajien kokemusten mukaan hyvä vanhemmuus ja mahdollisimman säännöllinen elämänrytmi. Vuoropäiväkotien toiminnassa lasten hyvinvointia tukevat erityisesti mahdollisuus pienryhmätoimintaan, joustava toimintakulttuuri sekä läsnä olevat työntekijät. Vuoropäiväkodeissa yleisimmin käytettäviä tuen menetelmiä ovat pedagogisen tuen lisäksi pienryhmätoiminta, tarkka struktuuri, kuvien käyttäminen sekä vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta. Kiertävien erityislastenopettajien kokemusten mukaan on tärkeää kehittää yhteistyötä ja kasvatuskumppanuutta vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden välillä.
Kiertävien erityislastentarhanopettajien kokemusten mukaan lasten tuen tarpeet vuoropäiväkodeissa liittyvät lasten kehitykseen liittyvien kysymysten lisäksi usein lasten jaksamiseen vuorotyön elämänrytmissä, levottomuuteen, vaikeuksiin vuorovaikutussuhteissa ja ryhmässä toimimisessa sekä tunne-elämään ja käyttäytymiseen. Lasten jaksamista vuorotyörytmissä tukevat erityislastentarhanopettajien kokemusten mukaan hyvä vanhemmuus ja mahdollisimman säännöllinen elämänrytmi. Vuoropäiväkotien toiminnassa lasten hyvinvointia tukevat erityisesti mahdollisuus pienryhmätoimintaan, joustava toimintakulttuuri sekä läsnä olevat työntekijät. Vuoropäiväkodeissa yleisimmin käytettäviä tuen menetelmiä ovat pedagogisen tuen lisäksi pienryhmätoiminta, tarkka struktuuri, kuvien käyttäminen sekä vuorovaikutusleikkiryhmätoiminta. Kiertävien erityislastenopettajien kokemusten mukaan on tärkeää kehittää yhteistyötä ja kasvatuskumppanuutta vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden välillä.