Viinitukun markkinoinnin nykytila-analyysi : Case: Vesilinnan viinitukku
Danielsbacka, Oona (2015)
Danielsbacka, Oona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista Vesilinnan viinitukun markkinointi on tällä hetkellä ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimusongelmaksi muodostui se, miten Vesilinnan viinitukun markkinointia voitaisiin parantaa. Työssä selvitettiin myös nykyisten asiakkaiden kokemuksia yhteistyöstä Vesilinnan viinitukun kanssa sekä maailmalta tulevien viinitrendien hyötyä markkinoinnille. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Yrityksen omistaja Pirjo Oksanen-Prümilta.
Tutkimustyö toteutettiin sähköposti- ja puhelinhaastattelujen avulla 22.9. - 19.4.2015. Haastatteluihin saatiin vastauksia neljältä alkoholi- ja ravitsemusalan yrittäjältä. Yritykset, joiden omistajia haastateltiin, valikoituivat tutkimukseen toimeksiantajan kontaktien kautta. Kyseiset yritykset kuuluvat Vesilinna viinitukun sidosryhmiin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Vesilinnan viinitukun markkinointi on ollut jo vuosia alkutekijöissään eikä viinitukulle ole koskaan tehty virallista markkinointisuunnitelmaa. Samalla saatiin selville asiakastyytyväisyys, jota Oksanen-Prüm voi käyttää ohjenuorana myöhemmin.
Opinnäytetyössä selvisi Vesilinnan viinitukun markkinoinnin nykytila, jota ei aikaisemmin ollut kirjattu. Tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantaja näkee yrityksensä nykytilan ja uuden tiedon avulla voi pyrkiä kehittää markkinointia. Opinnäytetyö oli ajankohtainen, sillä kilpailu alkoholin maahantuonnissa ja tukkumyynnissä on kovaa.
Tutkimustyö toteutettiin sähköposti- ja puhelinhaastattelujen avulla 22.9. - 19.4.2015. Haastatteluihin saatiin vastauksia neljältä alkoholi- ja ravitsemusalan yrittäjältä. Yritykset, joiden omistajia haastateltiin, valikoituivat tutkimukseen toimeksiantajan kontaktien kautta. Kyseiset yritykset kuuluvat Vesilinna viinitukun sidosryhmiin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Vesilinnan viinitukun markkinointi on ollut jo vuosia alkutekijöissään eikä viinitukulle ole koskaan tehty virallista markkinointisuunnitelmaa. Samalla saatiin selville asiakastyytyväisyys, jota Oksanen-Prüm voi käyttää ohjenuorana myöhemmin.
Opinnäytetyössä selvisi Vesilinnan viinitukun markkinoinnin nykytila, jota ei aikaisemmin ollut kirjattu. Tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantaja näkee yrityksensä nykytilan ja uuden tiedon avulla voi pyrkiä kehittää markkinointia. Opinnäytetyö oli ajankohtainen, sillä kilpailu alkoholin maahantuonnissa ja tukkumyynnissä on kovaa.