Big data -ilmiön ja 360° -asiakasnäkymien kartoitus
Isoniemi, Heidi (2015)
Isoniemi, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013047
Tiivistelmä
Viime vuosien vallitseva trendi it-alalla on ollut big data. Niin isot kuin pienetkin yritykset ovat he-ränneet big datan hyödyntämismahdollisuuksiin ja uusia mahdollisuuksia sekä kehittämishankkeita tutkitaan kuumeisesti. Big data –markkinat ovat kasvussa.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu lähemmin yhtä big dataa hyödyntävää tuotetta: Rongo 360° -käyttöliittymää. Toimeksianto tuli espoolaiselta informaation hallintaan erikoistuneelta asiantuntijayritykseltä Rongo Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tietopaketti, joka palvelee alalla toi-mivia henkilöitä heidän halutessaan tutustua lähemmin big data –ilmiöön, Rongo 360° -käyttöliittymään ja henkilötietolain säädöksiin yksityisyyden suojan varmistamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen tapaan keräämällä tietoa sekä ajankohtaisista tutkimuksista että lehtiartikkeleista. Tietoa 360°-näkymien implementointiprojekteista saatiin myös teemahaastattelun avulla. Tietosuojaa käsittelevät kappaleet pohjautuvat henkilötietolakiin ja ajankohtaisen kirjallisuuden soveltamiseen.
Kattava tietopaketti sisältää tietoa big datan -ilmiöstä, -tekniikoista kuten Hadoop, Pilvipalvelut, NoSQL. Tietopaketissa käydään läpi Rongo 360° -käyttöliittymän tyyppisten 360° -näkymien rakenne ja soveltuvuus yritysten asiakaspalvelun tehostamiseen ja asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Samoin tehdään analyysia siitä, kuinka 360°-näkymien implementointiprojekteja tulisi hallita. Edelleen esitetään vaatimukset henkilötietojen keräämiseen, tallentamiseen, käyttötarkoitussidonnaisuuteen ja tarpeellisuusvaatimukseen liittyen. Erityisesti pyritään selvittämään kuinka henkilötietojen yhdistäminen eri lähteistä tulisi toteuttaa Rongo 360° -käyttöliittymässä, niin että lailli-suus ja asiakkaiden luottamus säilyvät.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu lähemmin yhtä big dataa hyödyntävää tuotetta: Rongo 360° -käyttöliittymää. Toimeksianto tuli espoolaiselta informaation hallintaan erikoistuneelta asiantuntijayritykseltä Rongo Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tietopaketti, joka palvelee alalla toi-mivia henkilöitä heidän halutessaan tutustua lähemmin big data –ilmiöön, Rongo 360° -käyttöliittymään ja henkilötietolain säädöksiin yksityisyyden suojan varmistamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen tapaan keräämällä tietoa sekä ajankohtaisista tutkimuksista että lehtiartikkeleista. Tietoa 360°-näkymien implementointiprojekteista saatiin myös teemahaastattelun avulla. Tietosuojaa käsittelevät kappaleet pohjautuvat henkilötietolakiin ja ajankohtaisen kirjallisuuden soveltamiseen.
Kattava tietopaketti sisältää tietoa big datan -ilmiöstä, -tekniikoista kuten Hadoop, Pilvipalvelut, NoSQL. Tietopaketissa käydään läpi Rongo 360° -käyttöliittymän tyyppisten 360° -näkymien rakenne ja soveltuvuus yritysten asiakaspalvelun tehostamiseen ja asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Samoin tehdään analyysia siitä, kuinka 360°-näkymien implementointiprojekteja tulisi hallita. Edelleen esitetään vaatimukset henkilötietojen keräämiseen, tallentamiseen, käyttötarkoitussidonnaisuuteen ja tarpeellisuusvaatimukseen liittyen. Erityisesti pyritään selvittämään kuinka henkilötietojen yhdistäminen eri lähteistä tulisi toteuttaa Rongo 360° -käyttöliittymässä, niin että lailli-suus ja asiakkaiden luottamus säilyvät.