Inventio : pianolla barokkiin
Rinne, Marjaana (2015)
Rinne, Marjaana
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013027
Tiivistelmä
Inventio tarkoittaa latinaksi keksintöä tai löytöä. Opinnäytetyöni nimi symboloi tutkimusmatkaa, jonka tein barokin musiikin aikakauteen ja erityisesti sen kosketinsoitinmusiikkiin. Halusin myös tutustua J. S. Bachin kaksiäänisiin inventioihin, jotka ovat keskeistä pianomusiikin ohjelmistoa sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Opinnäytetyöni tarkoitus on tuoda barokin esityskäytäntöjen perusteita sekä Bachin inventioita ohjelmistona lukijalle (pianonsoiton opiskelijalle) tutuksi. Oletuksena on, että lukijalla on jonkin verran pohjatietoja musiikista mutta ei juurikaan varsinaisesti barokista. Barokki tyylikautena jää joskus pianonsoitonopetuksessa vähemmälle huomiolle, ja tämä työ tarjoaa toivottavasti vastauksia joihinkin opiskelijoiden aiheeseen liittyviin kysymyksiin.
Esittelen ensin lyhyesti Bachin elämänvaiheet inventioiden syntymisen aikaan ja kerron hieman kyseisistä sävellyksistä sekä niihin läheisesti liittyvästä teoskokoelmasta Clavier-Büchlein vor Wilhelm Friedemann Bach.
Luvussa 3 esittelen barokkimusiikkiin erityisesti pianistien kannalta läheisesti liittyviä käsitteitä. Kerron lyhyesti barokin instrumenteista ja vertaan niitä nykypianoon. Sen jälkeen käsittelyssä ovat barokkimusiikin esittämiseen sidoksissa olevat aiheet: affektit, artikulaatio, viritysjärjestelmät, sävellajit, rytmi, dynamiikka ja sormijärjestykset unohtamatta tietenkään korukuvioita. Lisäksi kerron hieman polyfonian perusteista, jonka jälkeen seuraa vielä lyhyt pohdinta barokin nuottijulkaisujen eli editioiden eroista.
Luvussa 4 tutustutaan tarkemmin kolmeen kaksiääniseen inventioon: c-molli, E-duuri ja F-duuri. Analysoin ne kaikki pääpiirteittäin. Lukua havainnollistavat nuottiesimerkit, joista kyseisten inventioiden tematiikka ja rakenne tulevat esille. Tarjoan lisäksi pianonsoitonopiskelijalle kappaleiden teknisiin haasteisiin muutamia itse hyödyllisiksi kokemiani harjoittelutapoja.
Esittelen ensin lyhyesti Bachin elämänvaiheet inventioiden syntymisen aikaan ja kerron hieman kyseisistä sävellyksistä sekä niihin läheisesti liittyvästä teoskokoelmasta Clavier-Büchlein vor Wilhelm Friedemann Bach.
Luvussa 3 esittelen barokkimusiikkiin erityisesti pianistien kannalta läheisesti liittyviä käsitteitä. Kerron lyhyesti barokin instrumenteista ja vertaan niitä nykypianoon. Sen jälkeen käsittelyssä ovat barokkimusiikin esittämiseen sidoksissa olevat aiheet: affektit, artikulaatio, viritysjärjestelmät, sävellajit, rytmi, dynamiikka ja sormijärjestykset unohtamatta tietenkään korukuvioita. Lisäksi kerron hieman polyfonian perusteista, jonka jälkeen seuraa vielä lyhyt pohdinta barokin nuottijulkaisujen eli editioiden eroista.
Luvussa 4 tutustutaan tarkemmin kolmeen kaksiääniseen inventioon: c-molli, E-duuri ja F-duuri. Analysoin ne kaikki pääpiirteittäin. Lukua havainnollistavat nuottiesimerkit, joista kyseisten inventioiden tematiikka ja rakenne tulevat esille. Tarjoan lisäksi pianonsoitonopiskelijalle kappaleiden teknisiin haasteisiin muutamia itse hyödyllisiksi kokemiani harjoittelutapoja.