Yleisön ja sponsorien sitouttaminen joukkueeseen : TuTo Hockey
Niinivirta, Henna; Yli-Paunu, Kaisa; Saario, Johanna (2015)
Niinivirta, Henna
Yli-Paunu, Kaisa
Saario, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten TuTo Hockey saa sitoutettua yleisöä sekä sponsoreita joukkueensa toimintaan. Työssä käsitellään asiakassuhteen luomisen vaiheita ja ylläpitämistä sekä sitä miten suhteen hyvä hoito sitouttaa asiakkaan yritykseen. Brändäystä käsitellään siitä näkökulmasta, mikä brändin merkitys on sitouttamisessa. Sponsorointiin liittyvässä osuudessa kerrotaan, miten tehdään hyvää sponsoriyhteistyötä ja miten mahdollistetaan sponsorien sitouttaminen joukkueeseen.
Työtä varten tehtiin ryhmähaastatteluja opiskelijoille ammatti-instituutissa ja ammattikorkeakoulussa, TuTon kausikorttilaisille sekä kahdelle TuToa sponsoroivalle yritykselle. Lisäksi yleisölle tehtiin kyselytutkimus. Sponsoreita haastateltiin puhelimitse, minkä lisäksi ottelutapahtumia käytiin havainnoimassa. Tehtyjen tutkimusten avulla selvisi, että TuTo on hyvämaineinen seura, mutta sen kannattajakunta on huomattavasti pienempi kuin toisen tunnetun turkulaisen jääkiekkoseuran eli Turun Palloseuran.
Asiakassuhteiden luomisessa tärkeimmiksi nousivat tutkimusaineistosta ottelun viihdyttävyys ja sosiaalisen median käyttö. Ottelupaikalla tärkeintä on hyvä tunnelma, jota saadaan aikaan aktiivisella kannustamisella, missä tärkeänä osana ovat faniryhmäläiset. Sosiaalisessa mediassa tulisi pitää yllä kiinnostusta joukkueeseen ottelutapahtuman ulkopuolella. Hyviä keinoja tähän ovat tulevien ottelutapahtumien ennakointi, menneiden otteluiden analysointi sekä erilaiset videot joukkueen treeneistä ja muusta epävirallisemmasta toiminnasta.
Sponsoriyhteistyössä tärkeää on valita sopiva kumppani, joka jakaa samanlaiset arvot ja on valmis tekemään pitkäjänteistä yhteistyötä. Sponsoroinnilla pitää olla aina taloudelliset tavoitteet, jotta voidaan tehdä molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä. Suhteen toimivuutta ja kehittymistä on tärkeää seurata yhteistyön aikana, jotta ongelmatilanteisiin voidaan puuttua mahdollisimman nopeasti.
Työtä varten tehtiin ryhmähaastatteluja opiskelijoille ammatti-instituutissa ja ammattikorkeakoulussa, TuTon kausikorttilaisille sekä kahdelle TuToa sponsoroivalle yritykselle. Lisäksi yleisölle tehtiin kyselytutkimus. Sponsoreita haastateltiin puhelimitse, minkä lisäksi ottelutapahtumia käytiin havainnoimassa. Tehtyjen tutkimusten avulla selvisi, että TuTo on hyvämaineinen seura, mutta sen kannattajakunta on huomattavasti pienempi kuin toisen tunnetun turkulaisen jääkiekkoseuran eli Turun Palloseuran.
Asiakassuhteiden luomisessa tärkeimmiksi nousivat tutkimusaineistosta ottelun viihdyttävyys ja sosiaalisen median käyttö. Ottelupaikalla tärkeintä on hyvä tunnelma, jota saadaan aikaan aktiivisella kannustamisella, missä tärkeänä osana ovat faniryhmäläiset. Sosiaalisessa mediassa tulisi pitää yllä kiinnostusta joukkueeseen ottelutapahtuman ulkopuolella. Hyviä keinoja tähän ovat tulevien ottelutapahtumien ennakointi, menneiden otteluiden analysointi sekä erilaiset videot joukkueen treeneistä ja muusta epävirallisemmasta toiminnasta.
Sponsoriyhteistyössä tärkeää on valita sopiva kumppani, joka jakaa samanlaiset arvot ja on valmis tekemään pitkäjänteistä yhteistyötä. Sponsoroinnilla pitää olla aina taloudelliset tavoitteet, jotta voidaan tehdä molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä. Suhteen toimivuutta ja kehittymistä on tärkeää seurata yhteistyön aikana, jotta ongelmatilanteisiin voidaan puuttua mahdollisimman nopeasti.