Suomalaisten yritysten Kiinan viennin edistäminen : Kiina toimintaympäristönä ja Suomen viennin mahdollisuudet
Rosenqvist, Saki (2015)
Rosenqvist, Saki
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013015
Tiivistelmä
Kiina muodostaa maailman suurimman markkina-alueen, jonka nousu ja talouskasvu on ollut hurjaa. Kiinan markkinoiden kilpailun koventuminen on haaste myös suomalaisille yrityksille. Kysyntää on, mutta muuttuvat tarpeet vaativat suomalaisilta yrityksiltä räätälöityjä ratkaisuja, nopeutta ja joustavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena on syventää Kiina-tietoutta, tuoda esiin uusia ajankohtaisia näkökulmia ja tarjota käytännön neuvoja Kiinan viennistä kiinnostuneille suomalaisille yrityksille. Maaliskuussa 2015 tehtiin suomalaisille alan asiantuntijoille kysely, jonka tuloksena saatiin monipuolisia ja ajankohtaisia näkemyksiä sekä neuvoja laaja-alaisesti.
Kiinassa on kasvavaa kysyntää laatutuotteille ja kehittyneille palveluille ja kiinalaiset arvostavat status- ja teknologiatuotteita. Kiinan markkinat tulee kartoittaa ja perehtyä myös kulttuuriin. Tiedonhankintaan, yhteistyökumppanien valintaan, verkostoitumiseen ja riittävään resursointiin on panostettava. Pitää selvittää asiakkaiden tarpeet ja räätälöidä tuotteet ja palvelut sekä niiden markkinointi juuri kiinalaisille. Haasteita ovat mm. kova kilpailu, puutteellinen paikallistuntemus, suhteet viranomaisiin, korruptio, kopiointiriskit ja viestinnän ja tietoyhteyksien rajoitteet.
Suomen maabrändi on Kiinassa positiivinen, mutta melko tuntematon. Maine-etuja kuten puhdasta ilmaa ja luontoa, luotettavuutta ja laadukkaita tuotteita sekä teknologiaosaamista kannattaa markkinoinnissa hyödyntää tehokkaasti. Kilpailuetua tulisi pyrkiä luomaan innovaatioiden avulla. Valtiovallan, yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä elinkeinoelämän yhteistyötä on tiivistettävä ja pysyttävä muutoksen kärjessä.
Kiinassa on kasvavaa kysyntää laatutuotteille ja kehittyneille palveluille ja kiinalaiset arvostavat status- ja teknologiatuotteita. Kiinan markkinat tulee kartoittaa ja perehtyä myös kulttuuriin. Tiedonhankintaan, yhteistyökumppanien valintaan, verkostoitumiseen ja riittävään resursointiin on panostettava. Pitää selvittää asiakkaiden tarpeet ja räätälöidä tuotteet ja palvelut sekä niiden markkinointi juuri kiinalaisille. Haasteita ovat mm. kova kilpailu, puutteellinen paikallistuntemus, suhteet viranomaisiin, korruptio, kopiointiriskit ja viestinnän ja tietoyhteyksien rajoitteet.
Suomen maabrändi on Kiinassa positiivinen, mutta melko tuntematon. Maine-etuja kuten puhdasta ilmaa ja luontoa, luotettavuutta ja laadukkaita tuotteita sekä teknologiaosaamista kannattaa markkinoinnissa hyödyntää tehokkaasti. Kilpailuetua tulisi pyrkiä luomaan innovaatioiden avulla. Valtiovallan, yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä elinkeinoelämän yhteistyötä on tiivistettävä ja pysyttävä muutoksen kärjessä.