Vesiaktiviteetista palvelutuotteeksi - Pystymelonnan tuotteistaminen nuorille aikuisille
Kalenius, Anni (2015)
Kalenius, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa pystymelontaa ja kehittää siitä tuotepaketteja nuorille aikuisille. Työn tavoitteena oli edistää Keski-Suomessa Matkailun edistämiskeskuksen kesäaktiviteettien kehittämisstrategiaa, jonka yhtenä teemana on tuotteistaa luontoon pohjautuvia aktiviteetteja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tuotekehitystä lähdettiin tekemään Jyväskylässä sijaitsevan ohjelmapalveluyrityksen Tavinsulka Oy:n kanssa.
Teoriaosuudessa tutustuttiin tuotteistamisen lähtökohtiin ja liikuntamatkailuun, koska toimeksiantaja toimii liikuntamatkailun kentällä. Tuotepaketteja varten toteutettiin asiakastutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat edellytykset pystymelonnan tuotteistamiselle, ja mitä nuoret aikuiset haluavat tuotepaketilta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 44 kappaletta, joiden perusteella tarvetta pystymelonnan tuotteistamiselle oli ja tuotepaketteja ryhdyttiin kehittämään.
Tuloksena syntyi kolme erilaista pystymelontatuotepakettia, jotka suunniteltiin palvele-maan eri kohderyhmien tarpeita. SUP Haaste -joukkuepelipaketti suunnattiin seurallisille ja paljon liikuntaa harrastaville, Kesäillan jooga -hyvinvointipaketti luontoympäristön kokijoille ja Dog On Board -retkipaketti satunnaisille liikkujille. Tuotepaketit rakennettiin palvelusipulin näkökulmasta havaitusta palvelusta lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle. Lisäksi jokaisesta tuotepaketista laadittiin tuotekortit.
Tämä työ tarjoaa tärkeää tietoa nuorten aikuisten käsityksistä vesiaktiviteeteista. Toimeksiantaja voi hyödyntää tietoa myös muiden palveluiden kehittämisessä. Pystymelontatuotepaketit toimivat hyvänä esimerkkinä, miten vesiaktiviteetista rakennetaan palvelutuote.
Teoriaosuudessa tutustuttiin tuotteistamisen lähtökohtiin ja liikuntamatkailuun, koska toimeksiantaja toimii liikuntamatkailun kentällä. Tuotepaketteja varten toteutettiin asiakastutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat edellytykset pystymelonnan tuotteistamiselle, ja mitä nuoret aikuiset haluavat tuotepaketilta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 44 kappaletta, joiden perusteella tarvetta pystymelonnan tuotteistamiselle oli ja tuotepaketteja ryhdyttiin kehittämään.
Tuloksena syntyi kolme erilaista pystymelontatuotepakettia, jotka suunniteltiin palvele-maan eri kohderyhmien tarpeita. SUP Haaste -joukkuepelipaketti suunnattiin seurallisille ja paljon liikuntaa harrastaville, Kesäillan jooga -hyvinvointipaketti luontoympäristön kokijoille ja Dog On Board -retkipaketti satunnaisille liikkujille. Tuotepaketit rakennettiin palvelusipulin näkökulmasta havaitusta palvelusta lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle. Lisäksi jokaisesta tuotepaketista laadittiin tuotekortit.
Tämä työ tarjoaa tärkeää tietoa nuorten aikuisten käsityksistä vesiaktiviteeteista. Toimeksiantaja voi hyödyntää tietoa myös muiden palveluiden kehittämisessä. Pystymelontatuotepaketit toimivat hyvänä esimerkkinä, miten vesiaktiviteetista rakennetaan palvelutuote.