Symbolinen identiteettityö voimavarana ohjauksessa : Ohjaajuuden vahvistaminen kuvan ja sanan keinoin
Seppälä, Krista (2015)
Seppälä, Krista
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912969
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kuvaus symbolisen identiteettityön prosessistani sanan ja kuvan keinoin. Työn aihe syntyi valokuvatyöpajan sekä työharjoittelukokemuksien aikana muotoutuneesta tarpeesta käsitellä ohjaajan sisäistä tarinaa ja tutkia symbolisen identiteettityön merkitystä ohjaajan ammatilliselle kasvulle.
Opinnäytetyössä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta. Lähtökohtana oli narratiivinen ohjauskäsitys, jossa painopisteenä on yksilöllinen kokemus. Kokemusta tutkittiin sanallisen ja kuvallisen aineiston semioottisen analyysin avulla. Teoriakehyksen muodostivat tarinallisen kiertokulun teoria, voimauttava valokuva -menetelmä sekä symbolinen identiteettityö.
Työskentelyprosessista sekä aineistosta nousseita merkityksiä tarkasteltiin suhteessa terapeuttisen ohjaajan ammatilliseen kasvuun sekä sukupuoli- ja kulttuurisensitiiviseen ohjaustyöhön Tyttöjen Talolla. Prosessihavaintojen, aineiston analyysin, teoriakehyksen, ohjauskokemusten sekä lähdekirjallisuuden kautta opinnäytetyössä pohdittiin ohjaajan symbolisen identiteettityön merkitystä terapeuttisessa ohjauksessa.
Opinnäytetyö tuotti kuvauksen symbolisen identiteettityön prosessista sekä sen vaikutuksista. Työn tuottamaa tietoa voi käyttää kehitettäessä menetelmää ohjaajan ammatillisen osaamisen tueksi yksilö- tai ryhmänohjaukseen.
Opinnäytetyössä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta. Lähtökohtana oli narratiivinen ohjauskäsitys, jossa painopisteenä on yksilöllinen kokemus. Kokemusta tutkittiin sanallisen ja kuvallisen aineiston semioottisen analyysin avulla. Teoriakehyksen muodostivat tarinallisen kiertokulun teoria, voimauttava valokuva -menetelmä sekä symbolinen identiteettityö.
Työskentelyprosessista sekä aineistosta nousseita merkityksiä tarkasteltiin suhteessa terapeuttisen ohjaajan ammatilliseen kasvuun sekä sukupuoli- ja kulttuurisensitiiviseen ohjaustyöhön Tyttöjen Talolla. Prosessihavaintojen, aineiston analyysin, teoriakehyksen, ohjauskokemusten sekä lähdekirjallisuuden kautta opinnäytetyössä pohdittiin ohjaajan symbolisen identiteettityön merkitystä terapeuttisessa ohjauksessa.
Opinnäytetyö tuotti kuvauksen symbolisen identiteettityön prosessista sekä sen vaikutuksista. Työn tuottamaa tietoa voi käyttää kehitettäessä menetelmää ohjaajan ammatillisen osaamisen tueksi yksilö- tai ryhmänohjaukseen.