Metallialan työpaikkaohjaajien osaamisen nykytila
Urpilainen, Marko (2015)
Urpilainen, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912961
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Jyväskylän ammattiopiston metallialan työpaikkaohjaajien osaamisen nykytilaa. Aiheen valinnan perusteena olivat valtakunnalliset linjaukset työpaikkaohjaajien koulutukselle sekä Jyväskylän ammattiopiston metallialan tarve saada lisää koulutettuja työpaikkaohjaajia työpaikoille.
Linjauksena on, että yhä suurempi osa ammatillisesta koulutuksesta ja ammattiosaamisen näytöistä toteutettaisiin työpaikoilla työssäoppimalla. Työssäoppimisen tulisi tapahtua aidossa työympäristössä ja sen tulisi olla tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua. Työssäoppiminen vaatii onnistuakseen myös laadukasta ohjausta, joten työpaikkaohjaajilla on tärkeä rooli opiskelijoiden oppimisen tukijana. Opetushallitus suosittelee, että mahdollisimman moni työpaikkaohjaajana toimiva voisi osallistua työpaikkaohjaajien koulutukseen.
Tutkimustyö toteutettiin kartoittamalla työpaikkaohjaajien osaamista suhteessa OPH:n määrittämiin työpaikkaohjaajien osaamisalueisiin. Kartoitus tehtiin sähköisenä INKA-verkkokyselynä. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin otanta Jyväskylän ammattiopiston metallialan työpaikkaohjaajista, opiskelijoista sekä työssäoppimisen ohjaukseen liittyvistä opettajista. Kyselyn tulosten perusteella tutkittiin työpaikkaohjaajien osaamisen ja toiminnan heikkouksia sekä vahvuuksia. Näin saatua tietoa pyritään käyttämään työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseen ja oppimateriaalin sisällön suunnitteluun.
Työpaikkaohjaajien parhaiten hallitsemat osaamisalueet liittyivät lähinnä käytännön työnohjaukseen ja opastukseen. Useimmat heikoiten hallituista osaamisalueista liittyivät säädösten ja määräysten sekä tutkinnonperusteiden tuntemiseen.
Kyselyllä saatiin selville kokonaisnäkemys työpaikkaohjaajien osaamisesta sekä osaamisen vahvuudet ja heikkoudet. Tämän perusteella pystytään tulevaisuudessa kehittämään työpaikkaohjaajien koulutusta sekä siihen liittyvää oppi- ja koulutusmateriaalia. Oppimateriaalin valmistaminen voisi olla jatkotutkimuksen aihe.
Linjauksena on, että yhä suurempi osa ammatillisesta koulutuksesta ja ammattiosaamisen näytöistä toteutettaisiin työpaikoilla työssäoppimalla. Työssäoppimisen tulisi tapahtua aidossa työympäristössä ja sen tulisi olla tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua. Työssäoppiminen vaatii onnistuakseen myös laadukasta ohjausta, joten työpaikkaohjaajilla on tärkeä rooli opiskelijoiden oppimisen tukijana. Opetushallitus suosittelee, että mahdollisimman moni työpaikkaohjaajana toimiva voisi osallistua työpaikkaohjaajien koulutukseen.
Tutkimustyö toteutettiin kartoittamalla työpaikkaohjaajien osaamista suhteessa OPH:n määrittämiin työpaikkaohjaajien osaamisalueisiin. Kartoitus tehtiin sähköisenä INKA-verkkokyselynä. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin otanta Jyväskylän ammattiopiston metallialan työpaikkaohjaajista, opiskelijoista sekä työssäoppimisen ohjaukseen liittyvistä opettajista. Kyselyn tulosten perusteella tutkittiin työpaikkaohjaajien osaamisen ja toiminnan heikkouksia sekä vahvuuksia. Näin saatua tietoa pyritään käyttämään työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseen ja oppimateriaalin sisällön suunnitteluun.
Työpaikkaohjaajien parhaiten hallitsemat osaamisalueet liittyivät lähinnä käytännön työnohjaukseen ja opastukseen. Useimmat heikoiten hallituista osaamisalueista liittyivät säädösten ja määräysten sekä tutkinnonperusteiden tuntemiseen.
Kyselyllä saatiin selville kokonaisnäkemys työpaikkaohjaajien osaamisesta sekä osaamisen vahvuudet ja heikkoudet. Tämän perusteella pystytään tulevaisuudessa kehittämään työpaikkaohjaajien koulutusta sekä siihen liittyvää oppi- ja koulutusmateriaalia. Oppimateriaalin valmistaminen voisi olla jatkotutkimuksen aihe.