Varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutuksen varhaisvaiheet Lahdessa : Koulutuksen alku ja loppu – mikä on muuttunut?
Munter, Maija (2015)
Munter, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912954
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin sitä, miten ja miksi varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutus sai alkunsa Lahdessa ja minkälaista se aluksi oli. Pohdin lisäksi sitä, mitkä asiat ovat säilyneet samanlaisina tai muuttuneet verrattuna Lahden ammattikorkeakoulun nykyiseen varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutukseen. Pohdin näitä kysymyksiä valmistuvan lahtelaisen musiikkipedagogiopiskelijan näkökulmasta.
Suurimman osan tiedosta keräsin kahden haastattelun avulla. Haastattelin ensin ryhmässä neljää musiikin ammattilaista, jotka olivat ensimmäisiä musiikkileikkikoulupedagogiikan opiskelijoita. Lisäksi haastattelin heidän opettajaansa, koulutuksen kehittäjää ja suunnittelijaa Sinikka Kesävuorta.
Ensimmäinen varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutus Lahdessa käynnistyi Päijät-Hämeen konservatoriossa vuonna 1978 musiikkileikkikoulupedagogiikan erikoiskurssina.
Käyn työssäni läpi myös yleisesti musiikkileikkikoulunopettajan koulutuksen historiaa koko Suomen mittakaavassa. Lopuksi pohdin lyhyesti sitä, miten musiikkileikkikoulu on muuttunut ja mikä on musiikkileikkikoulunopettajan rooli musiikkikentällä.
Suurimman osan tiedosta keräsin kahden haastattelun avulla. Haastattelin ensin ryhmässä neljää musiikin ammattilaista, jotka olivat ensimmäisiä musiikkileikkikoulupedagogiikan opiskelijoita. Lisäksi haastattelin heidän opettajaansa, koulutuksen kehittäjää ja suunnittelijaa Sinikka Kesävuorta.
Ensimmäinen varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutus Lahdessa käynnistyi Päijät-Hämeen konservatoriossa vuonna 1978 musiikkileikkikoulupedagogiikan erikoiskurssina.
Käyn työssäni läpi myös yleisesti musiikkileikkikoulunopettajan koulutuksen historiaa koko Suomen mittakaavassa. Lopuksi pohdin lyhyesti sitä, miten musiikkileikkikoulu on muuttunut ja mikä on musiikkileikkikoulunopettajan rooli musiikkikentällä.