Harrastuksesta matkailutuote : Tuotteistaminen asiakaslähtöisesti
Keski-Rahkonen, Satu (2015)
Keski-Rahkonen, Satu
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteina oli selkeyttää tuotteistaminen selkeästi seurattavaksi ja ymmärrettäväksi ohjeeksi sekä kartoittaa valokuvausharrastajien kysyntää heille suunnattuun matkailutuotteeseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin harrastematkailun käsitettä sekä selvitettiin, mikä on matkailutuote. Tutkittiin tilastojen pohjalta kotimaan valokuvausharrastuksen suosiota sekä kotimaan matkailun yleisyyttä ja majoitusmuotoja. Määriteltiin lähtökohdat tuotteistamiselle ja kirjoitettiin tuotteistamisen askeleet selkeästi ymmärrettävään muotoon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tiedonkeruuaineisto saatiin internetissä suoritetun kyselyn avulla. Tutkimustulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Tarkemmat tutkimustulokset asetettiin salaiseksi liitteeksi, mutta yhteenveto tuloksista julkistetaan.
Tulosten perusteella saatiin selville, että kysyntää valokuvausharrastajille suunnattuun matkailutuotteeseen on. Tutkimuksesta nousi esiin myös pari selkeää asiakassegmenttiä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin harrastematkailun käsitettä sekä selvitettiin, mikä on matkailutuote. Tutkittiin tilastojen pohjalta kotimaan valokuvausharrastuksen suosiota sekä kotimaan matkailun yleisyyttä ja majoitusmuotoja. Määriteltiin lähtökohdat tuotteistamiselle ja kirjoitettiin tuotteistamisen askeleet selkeästi ymmärrettävään muotoon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tiedonkeruuaineisto saatiin internetissä suoritetun kyselyn avulla. Tutkimustulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Tarkemmat tutkimustulokset asetettiin salaiseksi liitteeksi, mutta yhteenveto tuloksista julkistetaan.
Tulosten perusteella saatiin selville, että kysyntää valokuvausharrastajille suunnattuun matkailutuotteeseen on. Tutkimuksesta nousi esiin myös pari selkeää asiakassegmenttiä.