Ongelmatilanteisiin puuttuminen esimiestyön haasteena : Case: Yritys X
Ketola, Jere (2015)
Ketola, Jere
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812838
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat puuttumiseen, ja sitä, kuinka ongelmiin tulisi puuttua. Työn toimeksiantajana oli elintarvikealalla toimiva yritys, joka halusi pysyä nimettömänä. Tästä johtuen yrityksestä käytettiin nimeä Yritys X. Tutkimuksella haluttiin selvittää kuinka toimeksiantajayrityksessä koetaan puuttuminen ja miten siellä puututaan. Tavoitteena oli ymmärtää puuttumista ilmiönä ja lisätä esimiesten valmiuksia puuttua ongelmiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin puuttumista osana ongelmien ratkaisua ja puuttumistilanteessa hyödyllisiä periaatteita ja käytänteitä. Työn empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten perusteella puuttumiseen vaikuttavia tekijöitä oli monia. Osa teki puuttumisesta haasteellisempaa ja osa helpompaa. Puuttumisessa tärkeänä pidettiin yhteisiä pelisääntöjä ja toimintamalleja sekä oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta. Ongelmiin tuli puuttua mahdollisimman nopeasti keskustelemalla asianosaisen kanssa, ja lähestymällä ongelmaa kysyvällä ja ratkaisukeskeisellä otteella.
Toimeksiantajayrityksen on mahdollista käyttää tutkimustuloksia omien esimiehiä puuttumisessa tukevien toimintojen kehittämiseen, sekä esimiesten omien puuttumiskäytänteiden kehittämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin puuttumista osana ongelmien ratkaisua ja puuttumistilanteessa hyödyllisiä periaatteita ja käytänteitä. Työn empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten perusteella puuttumiseen vaikuttavia tekijöitä oli monia. Osa teki puuttumisesta haasteellisempaa ja osa helpompaa. Puuttumisessa tärkeänä pidettiin yhteisiä pelisääntöjä ja toimintamalleja sekä oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta. Ongelmiin tuli puuttua mahdollisimman nopeasti keskustelemalla asianosaisen kanssa, ja lähestymällä ongelmaa kysyvällä ja ratkaisukeskeisellä otteella.
Toimeksiantajayrityksen on mahdollista käyttää tutkimustuloksia omien esimiehiä puuttumisessa tukevien toimintojen kehittämiseen, sekä esimiesten omien puuttumiskäytänteiden kehittämiseen.