Asiakastyytyväisyyskysely tuotekehityksen apuna - Wanha Makasiini Bistro
Härkönen, Ilona (2015)
Härkönen, Ilona
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttaminen Wanha Makasiini Bistrolle. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kolme Kiveä Ravintolat Oy, joka omistaa kolme ravintolaa Lappeenrannassa. Työssä keskitytään ravintola Wanha Makasiini Bistroon, jonka asiakkaiden tyytyväisyyttä ravintolan tuotteisiin ja palveluun haluttiin selvittää.
Kyselylomake suunniteltiin toimeksiantajan kanssa ja kysely toteutettiin internetissä maaliskuun aikana 2015. Kyselyn palautteiden pohjalta lähdettiin miettimään, mitä parannettavaa ravintolalla on toiminnassaan ja tuotteissaan ja kuinka kasvavaan kilpailuun voidaan vastata. Kilpailu tulee kasvamaan Lappeenrannassa jo kevään 2015 aikana, kun kaupunkiin avataan useita uusia ravintoloita. Asiakastyytyväisyyskyselyn ajankohta oli myös erittäin otollinen, sillä Wanha Makasiini Bistro äänestettiin Lappeenrannan Uutisten äänestyksessä helmi-maaliskuussa 2015 Etelä-Karjalan parhaaksi ravintolaksi.
Opinnäytetyön materiaalia kerättiin kirjallisuuden, internetlähteiden, lehtiartikkeleiden ja toimeksiantajan haasteluiden avulla. Teoriaosuudessa perehdytään tuotekehitykseen ja sen merkittävyyteen ravintola-alalla. Teoriaosuudessa käsitellään myös laadukkaan tuotteen ja palvelun tuottamista konkreettisten esimerkkien kautta Wanha Makasiini Bistron toiminnassa. Yritysesittelyssä tutustutaan ravintolan omistajuuteen ja itse Wanha Makasiini Bistroon. Luvussa tarkastellaan ravintolan liikeideaa ja tulevaisuutta. Lopuksi tarkastellaan asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia laajemmin kuvioiden avulla. Pohdintaosiossa myös toimeksiantajan mielipide kyselyn hyödyllisyydestä ja mahdollisten parannusten tekemisestä on otettu huomioon haastattelun kautta.
Kyselyn tulokset olivat hyvin positiivisia ja kyselyn avulla saatiin paljon uutta tietoa Wanha Makasiini Bistron asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Tuloksista tuli ilmi useita kehitysideoita, joista osa aiotaan ottaa huomioon jo kesän 2015 aikana. Tulosten mukaan ravintolan tuotteisiin ja palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta ruokatuotteen tasalaatuisuuteen, erikoisruokavalioiden ja juomavalikoiman monipuolisuuteen sekä henkilökunnan viinitietouteen tulisi muun muassa tehdä parannus. Yleisesti ravintolan yleisilmeeseen ja ympäristöön ollaan tyytyväisiä.
Kyselylomake suunniteltiin toimeksiantajan kanssa ja kysely toteutettiin internetissä maaliskuun aikana 2015. Kyselyn palautteiden pohjalta lähdettiin miettimään, mitä parannettavaa ravintolalla on toiminnassaan ja tuotteissaan ja kuinka kasvavaan kilpailuun voidaan vastata. Kilpailu tulee kasvamaan Lappeenrannassa jo kevään 2015 aikana, kun kaupunkiin avataan useita uusia ravintoloita. Asiakastyytyväisyyskyselyn ajankohta oli myös erittäin otollinen, sillä Wanha Makasiini Bistro äänestettiin Lappeenrannan Uutisten äänestyksessä helmi-maaliskuussa 2015 Etelä-Karjalan parhaaksi ravintolaksi.
Opinnäytetyön materiaalia kerättiin kirjallisuuden, internetlähteiden, lehtiartikkeleiden ja toimeksiantajan haasteluiden avulla. Teoriaosuudessa perehdytään tuotekehitykseen ja sen merkittävyyteen ravintola-alalla. Teoriaosuudessa käsitellään myös laadukkaan tuotteen ja palvelun tuottamista konkreettisten esimerkkien kautta Wanha Makasiini Bistron toiminnassa. Yritysesittelyssä tutustutaan ravintolan omistajuuteen ja itse Wanha Makasiini Bistroon. Luvussa tarkastellaan ravintolan liikeideaa ja tulevaisuutta. Lopuksi tarkastellaan asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia laajemmin kuvioiden avulla. Pohdintaosiossa myös toimeksiantajan mielipide kyselyn hyödyllisyydestä ja mahdollisten parannusten tekemisestä on otettu huomioon haastattelun kautta.
Kyselyn tulokset olivat hyvin positiivisia ja kyselyn avulla saatiin paljon uutta tietoa Wanha Makasiini Bistron asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Tuloksista tuli ilmi useita kehitysideoita, joista osa aiotaan ottaa huomioon jo kesän 2015 aikana. Tulosten mukaan ravintolan tuotteisiin ja palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta ruokatuotteen tasalaatuisuuteen, erikoisruokavalioiden ja juomavalikoiman monipuolisuuteen sekä henkilökunnan viinitietouteen tulisi muun muassa tehdä parannus. Yleisesti ravintolan yleisilmeeseen ja ympäristöön ollaan tyytyväisiä.