Kuluttajan ostokäyttäytyminen - odotukset avautuvalle kauppakeskukselle Case: Kauppakeskus Puuvilla
Savinainen, Hanna-Leena (2015)
Savinainen, Hanna-Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia uuden Puuvillan kauppakeskuksen odotuksia ja kiinnostavuutta paikallisväestössä. Lisäksi tutkimuksessa syvennyttiin asiakaskokemuksiin palveluiden kattavuudesta, pysäköintimahdollisuuksista, tapahtumista sekä näiden kaikkien vaikutuksista kuluttajan käyttäytymiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pureuduttiin kuluttajien ostoprosessiin: erityisesti ostopaikan valintaan ja ostokäyttäytymiseen. Syvennyttiin myös siihen miten kuluttajia tänä päivänä houkutellaan myymälöihin mm. elämysmarkkinoinnin ja tapahtumamarkkinoinnin voimin.
Tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Tutkimusjoukko syvähaastateltiin yksilöittäin viikkoa ennen kauppakeskuksen avaamista sekä noin kaksi kuukautta avauksen jälkeen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että paikalliset odottivat pääosin positiivisin mielin uutta kauppakeskusta. Tutkimusryhmän jäsenet antoivat kiitosta Puuvillan saavutettavuudesta ja palveluvalikoimasta. Kritiikkiä annettiin markkinoinnista. Tapahtumamarkkinointi ei tässä tutkimusryhmässä saanut kannatusta ja elämyksellisyys ei heidän mielestään toiminut ostopaikan valinta kriteerinä ainakaan Puuvillan kauppakeskuksen tapauksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pureuduttiin kuluttajien ostoprosessiin: erityisesti ostopaikan valintaan ja ostokäyttäytymiseen. Syvennyttiin myös siihen miten kuluttajia tänä päivänä houkutellaan myymälöihin mm. elämysmarkkinoinnin ja tapahtumamarkkinoinnin voimin.
Tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Tutkimusjoukko syvähaastateltiin yksilöittäin viikkoa ennen kauppakeskuksen avaamista sekä noin kaksi kuukautta avauksen jälkeen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että paikalliset odottivat pääosin positiivisin mielin uutta kauppakeskusta. Tutkimusryhmän jäsenet antoivat kiitosta Puuvillan saavutettavuudesta ja palveluvalikoimasta. Kritiikkiä annettiin markkinoinnista. Tapahtumamarkkinointi ei tässä tutkimusryhmässä saanut kannatusta ja elämyksellisyys ei heidän mielestään toiminut ostopaikan valinta kriteerinä ainakaan Puuvillan kauppakeskuksen tapauksessa.