Ähtärin eläinpuiston asiakastyytyväisyystutkimus : Ähtäri Zoo 2015
Akonniemi, Tiina (2015)
Akonniemi, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512603
Tiivistelmä
Tutkimus esittelee Ähtärin eläinpuiston asiakkaille tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakkaiden mielipiteitä Ähtärin eläinpuistosta sekä etsiä mahdollisia kehittämiskohteita, jotta tulevaisuudessa voitaisiin täyttää asiakkaiden odotuksia entistä paremmin. Tutkimukseen on liitetty muissa eläintarhoissa tehtyjä aiheeseen soveltuvia tutkimustuloksia sekä alan asiantuntijoiden näkemyksiä eläintarha-alan kehittymisestä tulevaisuudessa. Tutkimuksessa on selvitetty asiakkaiden tärkeimpiä syitä tulla eläinpuistoon sekä vierailulle asetettuja odotuksia. Asiakkailta on selvitetty mielipiteitä eläinpuiston palveluiden ja rakenteiden määrästä ja laadusta. Asiakkailta tiedusteltiin mikä olisi kiinnostava uusi eläinlaji sekä selvitettiin mielipiteitä eläinpuiston tarhoista. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään, miten asiakkaat kokevat Ähtärin eläinpuiston eläinten hyvinvoinnin ja eläinpuiston tekemän suojelutyön sekä eläinpuiston opastukset. Asiakkailta selvitettiin, minkälainen kuva heillä on Ähtärin eläinpuistosta yrityksenä sekä näkemyksiä eläinpuiston kehittämisestä tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat kokevat tärkeiksi eläinpuistovierailulla metsäisen luontoympäristön, eläinten näkemisen sekä hyvän palvelun. Eläinpuiston vahvuutena asiakkaat pitävät metsäistä ympäristöä ja tunnelmaa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä puiston perusrakenteisiin kuten polkuihin, viitoituksiin sekä asiakaspalvelun tasoon. Asiakkaat toivovat eläinpuiston panostavan eläinten aktivoimiseen ja hyvinvointiin. Tulevaisuudessa asiakkaat haluavat nähdä eläinpuistolta vahvempaa panostusta eläintensuojelutyössä ja valistustehtävässä uhanalaisten eläinten puolesta. Tutkimuksessa nousi selkeänä kehityskohteena esiin eläinpuiston tekemä ympäristökasvatus ja -koulutustyö, johon suurin osa kyselyyn vastanneista haluaisi enemmän näkyvyyttä ja panostusta. Tutkimuksessa on käsitelty laajimmin ympäristökasvatusosuutta sekä eläinten aktivointia, koska ne ovat asiakastutkimuksen mukaan tärkeimmät kehittämisalueet. Lopuksi selvitetään mitä asiakkaat haluavat nähdä, kokea ja tehdä Ähtärin eläinpuistossa tulevina vuosina. Lisäksi käydään läpi eläintarhamaailman tulevaisuuden trendejä ja kehityssuuntauksia.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat kokevat tärkeiksi eläinpuistovierailulla metsäisen luontoympäristön, eläinten näkemisen sekä hyvän palvelun. Eläinpuiston vahvuutena asiakkaat pitävät metsäistä ympäristöä ja tunnelmaa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä puiston perusrakenteisiin kuten polkuihin, viitoituksiin sekä asiakaspalvelun tasoon. Asiakkaat toivovat eläinpuiston panostavan eläinten aktivoimiseen ja hyvinvointiin. Tulevaisuudessa asiakkaat haluavat nähdä eläinpuistolta vahvempaa panostusta eläintensuojelutyössä ja valistustehtävässä uhanalaisten eläinten puolesta. Tutkimuksessa nousi selkeänä kehityskohteena esiin eläinpuiston tekemä ympäristökasvatus ja -koulutustyö, johon suurin osa kyselyyn vastanneista haluaisi enemmän näkyvyyttä ja panostusta. Tutkimuksessa on käsitelty laajimmin ympäristökasvatusosuutta sekä eläinten aktivointia, koska ne ovat asiakastutkimuksen mukaan tärkeimmät kehittämisalueet. Lopuksi selvitetään mitä asiakkaat haluavat nähdä, kokea ja tehdä Ähtärin eläinpuistossa tulevina vuosina. Lisäksi käydään läpi eläintarhamaailman tulevaisuuden trendejä ja kehityssuuntauksia.