Työelämälähtöisyys tradenomikoulutuksessa
Tiittanen, Esko (2015)
Tiittanen, Esko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512532
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työelämälähtöisyyttä tradenomikoulutuksessa. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen. Aineisto on koottu kirjallisten lähteiden, internetlähteiden ja kyselytutkimuksen avulla.
Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakoulujen historiaa ja tradenomiopintoja. Teoriaosuudessa käydään myös läpi miten, oppiminen on muuttumassa ja millaista osaamista tulevaisuuden liike-elämässä tarvitaan. Siinä tarkastellaan myös työelämäläheisiä, aikaisempia tutkimuksia työelämälähtöisyydestä sekä määritellään tärkeimpiä käsitteitä.
Opinnäytetyön empiirisenä osana oli kysely opiskelijoille, jotka osallistuivat työelämälähtöiseen projektiin tai yrityskontaktointivalmennukseen.
Tutkimuksessa selvisi, että tradenomikoulutusta pidetään työelämälähtöisenä, mutta parannettavaakin on. Ammattikorkeakoulujen pitäisi parantaa palautejärjestelmiään, jotta saataisiin kehittävää ja objektiivista tietoa työelämälähtöisyydestä ja sen kehittämi-sestä. Koulutusjärjestelmän on haasteellista pysyä perässä elinkeinoelämässä tapahtuvassa rakennemuutoksessa.
Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakoulujen historiaa ja tradenomiopintoja. Teoriaosuudessa käydään myös läpi miten, oppiminen on muuttumassa ja millaista osaamista tulevaisuuden liike-elämässä tarvitaan. Siinä tarkastellaan myös työelämäläheisiä, aikaisempia tutkimuksia työelämälähtöisyydestä sekä määritellään tärkeimpiä käsitteitä.
Opinnäytetyön empiirisenä osana oli kysely opiskelijoille, jotka osallistuivat työelämälähtöiseen projektiin tai yrityskontaktointivalmennukseen.
Tutkimuksessa selvisi, että tradenomikoulutusta pidetään työelämälähtöisenä, mutta parannettavaakin on. Ammattikorkeakoulujen pitäisi parantaa palautejärjestelmiään, jotta saataisiin kehittävää ja objektiivista tietoa työelämälähtöisyydestä ja sen kehittämi-sestä. Koulutusjärjestelmän on haasteellista pysyä perässä elinkeinoelämässä tapahtuvassa rakennemuutoksessa.