Opon oma ympäristö : opinto-ohjaajan tiedonhaku- ja ohjausympäristön rakentamisen malli jatko-opintojen ohjauksessa ammatillisella toisella asteella
Valtonen, Hannele (2015)
Valtonen, Hannele
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512506
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinto-ohjaajan toiminta järjestyi 1970-luvulla, joten kaikki peruskoulun suorittaneet ovat saaneet muiden opintojensa ohella opinto-ohjausta. Opinto-ohjaajan työhön sisältyy oppimisen ohjaaminen ja toimintaympäristöjen kehittäminen. Opinto-ohjaaja suunnittelee, kehittää ja toteuttaa yksin ja yhteistyössä erilaisten toimijoiden kanssa opintojen ohjaukseen liittyviä tiedotus-, neuvonta- ja ohjauspalveluita. Tavoitteena on varmistaa laadukkaan ohjauksen saatavuus, hyvinvoinnin lisääminen, syrjäytymisen ehkäisy ja elinikäisen oppimisen tukeminen.
Jatko-opintojen ohjaukseen vaikuttavat yhteiskunnassa ja koulutuksessa tapahtuvat muutokset sekä erilaisten verkostojen kanssa tehtävä yhteistyö. Monet verkostot tuottavat nykyään paljon sähköistä materiaalia internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Tässä työssä internetiä ja sosiaalista mediaa tarkasteltiinkin ympäristönä, jonka kautta haetaan globaalisti tietoa jatko-opintojen ohjaukseen. Sosiaalisen median sähköisiä välineitä tarkasteltiin myös opinto-ohjaajan tiedonhaku- ja ohjausympäristön välineinä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opinto-ohjaajan jatko-opintojen ohjausta tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen. Työn lähtökohtana olivat opinto-ohjaajan työn kautta saadut kokemukset ja havainnot jatko-opintojen ohjauksen kehittämistarpeista, jotka liittyvät ohjauksessa tarvittavan tiedon muuttumisesta sähköiseen eli digitaaliseen muotoon. Tiedon digitalisoitumisesta johtuen työn tarkoituksena oli löytää kirjallisuuskatsauksen kautta opinto-ohjaajan jatko-opintojen ohjaukseen soveltuvia sähköisiä välineitä digitaalisen tiedon tallentamiseen, käsittelyyn ja jakamiseen.
Työn tuloksena muodostui malli, jonka avulla voidaan internetiin rakentaa opinto-ohjaajan tiedonhaku- ja ohjausympäristö tiedon tallennukseen, käsittelyyn ja jakamiseen. Sähköisiksi välineiksi tähän ympäristöön löytyivät blogi, wiki ja Moodle. Työn antaman tiedon pohjalta voin lähteä kehittämään jatko-opintojen ohjausta hyödyntäen entistä tarkoituksenmukaisemmin sähköisiä välineitä sekä internetin ja sosiaalisen median sisältöjä ohjauksessa. Tämän myötä kehittyy myös opinto-ohjaajan oma työ.
Avainsanat
Ohjaus, opinto-ohjaus, tiedonhaku, internet, sosiaalinen media
Opinto-ohjaajan toiminta järjestyi 1970-luvulla, joten kaikki peruskoulun suorittaneet ovat saaneet muiden opintojensa ohella opinto-ohjausta. Opinto-ohjaajan työhön sisältyy oppimisen ohjaaminen ja toimintaympäristöjen kehittäminen. Opinto-ohjaaja suunnittelee, kehittää ja toteuttaa yksin ja yhteistyössä erilaisten toimijoiden kanssa opintojen ohjaukseen liittyviä tiedotus-, neuvonta- ja ohjauspalveluita. Tavoitteena on varmistaa laadukkaan ohjauksen saatavuus, hyvinvoinnin lisääminen, syrjäytymisen ehkäisy ja elinikäisen oppimisen tukeminen.
Jatko-opintojen ohjaukseen vaikuttavat yhteiskunnassa ja koulutuksessa tapahtuvat muutokset sekä erilaisten verkostojen kanssa tehtävä yhteistyö. Monet verkostot tuottavat nykyään paljon sähköistä materiaalia internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Tässä työssä internetiä ja sosiaalista mediaa tarkasteltiinkin ympäristönä, jonka kautta haetaan globaalisti tietoa jatko-opintojen ohjaukseen. Sosiaalisen median sähköisiä välineitä tarkasteltiin myös opinto-ohjaajan tiedonhaku- ja ohjausympäristön välineinä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opinto-ohjaajan jatko-opintojen ohjausta tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen. Työn lähtökohtana olivat opinto-ohjaajan työn kautta saadut kokemukset ja havainnot jatko-opintojen ohjauksen kehittämistarpeista, jotka liittyvät ohjauksessa tarvittavan tiedon muuttumisesta sähköiseen eli digitaaliseen muotoon. Tiedon digitalisoitumisesta johtuen työn tarkoituksena oli löytää kirjallisuuskatsauksen kautta opinto-ohjaajan jatko-opintojen ohjaukseen soveltuvia sähköisiä välineitä digitaalisen tiedon tallentamiseen, käsittelyyn ja jakamiseen.
Työn tuloksena muodostui malli, jonka avulla voidaan internetiin rakentaa opinto-ohjaajan tiedonhaku- ja ohjausympäristö tiedon tallennukseen, käsittelyyn ja jakamiseen. Sähköisiksi välineiksi tähän ympäristöön löytyivät blogi, wiki ja Moodle. Työn antaman tiedon pohjalta voin lähteä kehittämään jatko-opintojen ohjausta hyödyntäen entistä tarkoituksenmukaisemmin sähköisiä välineitä sekä internetin ja sosiaalisen median sisältöjä ohjauksessa. Tämän myötä kehittyy myös opinto-ohjaajan oma työ.
Avainsanat
Ohjaus, opinto-ohjaus, tiedonhaku, internet, sosiaalinen media