Liiketoimintasuunnitelma : case: yritys X:n liiketoiminnan kehittäminen
Lindroos, Marko (2015)
Lindroos, Marko
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa liiketoimintaa kehittävä liiketoimintasuunnitelma jo toimivalle kaupan- ja realisointialan yritykselle. Suunnitelma laadittiin liiketoiminnan kehittämisen työkaluksi, yrittäjän pyynnöstä. Liiketoimintasuunnitelmaa on tarkoitus hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä sekä starttirahan hakemisessa yrittäjän siirtyessä päätoimiseksi yrittäjäksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa yrittäjää nykytilanteen hahmottamisessa ja selvittää kuinka yrityksen tulisi kehittää toimintaansa, jotta liikevaihtoa ja kannattavuutta saadaan lisättyä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään liiketoimintasuunnitelman merkitystä liiketoiminnassa sekä sen sisältöä ja rakennetta. Teoriapohjana käytetään tutkimusaihetta käsittelevää kirjallisuutta, tilastoja sekä muita julkaisuja. Empiirinen osa alkaa case-yrityksen ja sen nykytilan esittelyllä. Liiketoimintasuunnitelma laaditaan pitkälti yrittäjän omien näkemysten ja kirjoituspöytätutkimuksen pohjalta. Empiirisen osion faktapohjana käytetään case-yrityksen kirjanpitoa, yrityksen muita laskelmia, julkisia tilastoja sekä alan kirjallisuutta. Nykytilan kartoituksen perusteella laaditaan markkinointi- sekä tuote- ja palvelukonseptin kehittämissuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena case-yrittäjälle tuotettiin analyysi yrityksen nykytilasta sekä ehdotuksia keinoista liiketoiminnan laajentamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tutkimuskysymyksiin vastattiin.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään liiketoimintasuunnitelman merkitystä liiketoiminnassa sekä sen sisältöä ja rakennetta. Teoriapohjana käytetään tutkimusaihetta käsittelevää kirjallisuutta, tilastoja sekä muita julkaisuja. Empiirinen osa alkaa case-yrityksen ja sen nykytilan esittelyllä. Liiketoimintasuunnitelma laaditaan pitkälti yrittäjän omien näkemysten ja kirjoituspöytätutkimuksen pohjalta. Empiirisen osion faktapohjana käytetään case-yrityksen kirjanpitoa, yrityksen muita laskelmia, julkisia tilastoja sekä alan kirjallisuutta. Nykytilan kartoituksen perusteella laaditaan markkinointi- sekä tuote- ja palvelukonseptin kehittämissuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena case-yrittäjälle tuotettiin analyysi yrityksen nykytilasta sekä ehdotuksia keinoista liiketoiminnan laajentamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tutkimuskysymyksiin vastattiin.