Maitotilaneuvonnan kehittäminen asiakaslähtöisesti
Eklöf, Leena (2015)
Eklöf, Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käyttäjälähtöisen palvelun kehittäminen ProAgria Farman maitotilaneuvonnan siakastiloille. Työn toimeksiantajana toimi
ProAgria Farma.
Opinnäytetyön kirjallisuusosiossa käsitellään ensin toimeksiantajayrityksen palvelukokonaisuuden sisältöä. Tämän jälkeen käsitellään asiantuntijapalvelua, asiakaslähtöisyyttä ja segmentointia.
Sähköinen käyttäjäkysely lähetettiin 130 ProAgria Farman tuotosseurantaan kuuluvalle lypsykarjatilalle. Vastausprosentti oli 30,8.
Selvityksen perusteella ProAgria Farman maitotilaneuvonnan asiakkaat toivoivat palveluun lisää yrityksen ja maidontuotannon kannattavuuden seurantaan liittyviä palveluita. Tärkeänä koettiin myös tilakokonaisuuden hallinta.
Neuvojalta maitotilat odottivat asiantuntemusta, kannustusta, ymmärrystä, ennakkoluulottomuutta sekä positiivisten asioiden kertomista.
ProAgrian verkkopalveluiden osalta asiakastyytyväisyys ei toteutunut. Verkkopalvelut tunnettiin huonosti ja verkkopalveluiden käyttäminen koettiin hankalana.
Kokemukset ProAgria Farman maitotilaneuvonnasta olivat varsin myönteiset. Vastaajista 80 % koki maitotilaneuvonnan palvelut joko melko hyvinä tai erittäin hyvinä.
ProAgria Farma.
Opinnäytetyön kirjallisuusosiossa käsitellään ensin toimeksiantajayrityksen palvelukokonaisuuden sisältöä. Tämän jälkeen käsitellään asiantuntijapalvelua, asiakaslähtöisyyttä ja segmentointia.
Sähköinen käyttäjäkysely lähetettiin 130 ProAgria Farman tuotosseurantaan kuuluvalle lypsykarjatilalle. Vastausprosentti oli 30,8.
Selvityksen perusteella ProAgria Farman maitotilaneuvonnan asiakkaat toivoivat palveluun lisää yrityksen ja maidontuotannon kannattavuuden seurantaan liittyviä palveluita. Tärkeänä koettiin myös tilakokonaisuuden hallinta.
Neuvojalta maitotilat odottivat asiantuntemusta, kannustusta, ymmärrystä, ennakkoluulottomuutta sekä positiivisten asioiden kertomista.
ProAgrian verkkopalveluiden osalta asiakastyytyväisyys ei toteutunut. Verkkopalvelut tunnettiin huonosti ja verkkopalveluiden käyttäminen koettiin hankalana.
Kokemukset ProAgria Farman maitotilaneuvonnasta olivat varsin myönteiset. Vastaajista 80 % koki maitotilaneuvonnan palvelut joko melko hyvinä tai erittäin hyvinä.