Metsäkone- ja maarakennusalan yhteiset oppimisympäristöt Lapin ammattiopistossa
Ämmälä, Sami (2015)
Ämmälä, Sami
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412350
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Lapin ammattiopistossa järjestettävien maarakennus-, metsäkone- ja logistiikka-alojen perustutkintokoulutusten yhteisten oppimisympäristöjen, opetusmallien ja opetuksellisen yhteistyön nykytiloja ja niiden kehittämistarpeita. Tutkimuksen aikana järjestetyissä kenttäkokeissa kartoitettiin ja kokeiltiin eri ammattialojen yhteisiä oppimisympäristöjä, opetusmalleja ja yhteisiä tutkinnon osia. Lisäksi tutkimuksen aikana selvitettiin paikallisesti tarjottavan valinnaisen tutkinnon osan tarpeellisuutta ja toivottuja opintosisältöjä työelämän näkökulmasta.
Lähestymistapana tässä tutkimuksessa käytettiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaista laadullista tutkimusta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa käytettiin tapaustutkimusta. Aineistoa tutkimukseen kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun ja havainnoinnin avulla tarkkaan valikoidusta kohderyhmästä. Tutkimuksen tietoperustana käytettiin kansainvälistä ja kotimaista kirjallisuutta oppimisympäristöistä ja tutkimusmenetelmistä. Lisäksi tietoperustana käytettiin Ope-tushallituksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön erilaisia julkaisuja, ohjeita ja määräyksiä.
Tutkimustuloksissa nousi korostetusti esille eri ammattialojen yhteisten opintojen tarpeellisuus sekä eri ammattialojen yhteisten opintojen ja työmaiden positiivinen merkitys opetuksellisen yhteistyön kehittämistä ajatellen. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille, että työelämä kaipaa TOP-jakson aikana enemmän vuorovaikutusta ja oppilaanohjausta oppilaitoksen puolelta. Tutkimuksen tuloksina saatiin hyödyllistä tietoa yhteisten oppimisympäristöjen, opetusmallien ja opetuksellisen yhteistyön nykytiloista ja niiden kehittämistarpeista. Tutkimus tuotti kolmelle erilaiselle työelämässä tarvittavalle paikallisesti tarjottavalle valinnaiselle tutkinnon osalle alustavat opintosisällöt. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää suoraan Lapin ammattiopiston maarakennus-, met-säkone- ja logistiikka-alojen perustutkintokoulutuksissa. Tämän tutkimuksen jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia työelämän ja oppilaitoksen yhteistyön ja vuorovaikutuksen toimivuutta sekä niiden kehittämismahdollisuuksia.
Avainsanat: oppimisympäristö, maarakennus- ja metsäkone- ja logistiikka-ala
Lähestymistapana tässä tutkimuksessa käytettiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaista laadullista tutkimusta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa käytettiin tapaustutkimusta. Aineistoa tutkimukseen kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun ja havainnoinnin avulla tarkkaan valikoidusta kohderyhmästä. Tutkimuksen tietoperustana käytettiin kansainvälistä ja kotimaista kirjallisuutta oppimisympäristöistä ja tutkimusmenetelmistä. Lisäksi tietoperustana käytettiin Ope-tushallituksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön erilaisia julkaisuja, ohjeita ja määräyksiä.
Tutkimustuloksissa nousi korostetusti esille eri ammattialojen yhteisten opintojen tarpeellisuus sekä eri ammattialojen yhteisten opintojen ja työmaiden positiivinen merkitys opetuksellisen yhteistyön kehittämistä ajatellen. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille, että työelämä kaipaa TOP-jakson aikana enemmän vuorovaikutusta ja oppilaanohjausta oppilaitoksen puolelta. Tutkimuksen tuloksina saatiin hyödyllistä tietoa yhteisten oppimisympäristöjen, opetusmallien ja opetuksellisen yhteistyön nykytiloista ja niiden kehittämistarpeista. Tutkimus tuotti kolmelle erilaiselle työelämässä tarvittavalle paikallisesti tarjottavalle valinnaiselle tutkinnon osalle alustavat opintosisällöt. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää suoraan Lapin ammattiopiston maarakennus-, met-säkone- ja logistiikka-alojen perustutkintokoulutuksissa. Tämän tutkimuksen jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia työelämän ja oppilaitoksen yhteistyön ja vuorovaikutuksen toimivuutta sekä niiden kehittämismahdollisuuksia.
Avainsanat: oppimisympäristö, maarakennus- ja metsäkone- ja logistiikka-ala