Personalutbildningen på Mellersta Nylands räddningsverk- en utvärdering
Bardy, Anna (2015)
Bardy, Anna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412345
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavalla Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella työssä olevat ensihoitajat kokevat koulutusjärjestelmän. Lopputyö tehdään kvalitatiivisena tutkimuksena. Pääkysymykset ovat 1) Kuinka hyvin koulutus ajaa asiansa tällä hetkellä? 2) Miltä koulutusjärjestelmän realistinen malli näyttää? 3) Miltä koulutusjärjestelmän ideaalinen malli näyttää? Tutkimus rajoittuu ensihoitajiin, jotka työskentelevät kokoaikaisesti ambulanssissa Peijaksen sairaanhoitoalueella Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu sitä, kuinka koulutuksia arvioidaan, kuinka erilaiset koulutukset vaikuttavat suorituksiin ja kuinka organisaatio tasolla kehitys tapahtuu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada taustatietoa koulutusjärjestelmän nykyisestä tilasta ja sen kehittämisaiheista. Viisi vapaaehtoista ensihoitajaa Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta haastateltiin maaliskuussa 2015. Haastateltavat käsitellään anonyymeinä.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi että ensihoitajat ovat motivoituneita koulutukseen sekä oman osaamisensa kehittämiseen. Lähiesimies tukee heitä hyvin koulutukseen. Hoitotason ensihoitajien koulutus on monipuolista ja innostavaa. Perustason ensihoitajien koulutus saisi kuitenkin olla vaativampaa. Koulutuspäivät keskeyttävät myös vuorojen väliset vapaat ja saattavat johtaa väsymyksen kumulointiin, mikä osittain koettiin ongelmalliseksi. Työvuorokoulutuksiin toivottiin enemmän käytännönläheisiä harjoitteita ja yhteistyötä sekä kommunikaatiota ensihoitajien ja pelastajien välille. Muutoksen tarve koettiin järjestelmälle, jolla aiheet työvuorokoulutuksiin valitaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavalla Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella työssä olevat ensihoitajat kokevat koulutusjärjestelmän. Lopputyö tehdään kvalitatiivisena tutkimuksena. Pääkysymykset ovat 1) Kuinka hyvin koulutus ajaa asiansa tällä hetkellä? 2) Miltä koulutusjärjestelmän realistinen malli näyttää? 3) Miltä koulutusjärjestelmän ideaalinen malli näyttää? Tutkimus rajoittuu ensihoitajiin, jotka työskentelevät kokoaikaisesti ambulanssissa Peijaksen sairaanhoitoalueella Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu sitä, kuinka koulutuksia arvioidaan, kuinka erilaiset koulutukset vaikuttavat suorituksiin ja kuinka organisaatio tasolla kehitys tapahtuu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada taustatietoa koulutusjärjestelmän nykyisestä tilasta ja sen kehittämisaiheista. Viisi vapaaehtoista ensihoitajaa Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta haastateltiin maaliskuussa 2015. Haastateltavat käsitellään anonyymeinä.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi että ensihoitajat ovat motivoituneita koulutukseen sekä oman osaamisensa kehittämiseen. Lähiesimies tukee heitä hyvin koulutukseen. Hoitotason ensihoitajien koulutus on monipuolista ja innostavaa. Perustason ensihoitajien koulutus saisi kuitenkin olla vaativampaa. Koulutuspäivät keskeyttävät myös vuorojen väliset vapaat ja saattavat johtaa väsymyksen kumulointiin, mikä osittain koettiin ongelmalliseksi. Työvuorokoulutuksiin toivottiin enemmän käytännönläheisiä harjoitteita ja yhteistyötä sekä kommunikaatiota ensihoitajien ja pelastajien välille. Muutoksen tarve koettiin järjestelmälle, jolla aiheet työvuorokoulutuksiin valitaan.