Ergoterapeutiska interventioner för barn med autism -en forskningsöversikt
Weckström, Johanna; Dromberg, Julia (2015)
Weckström, Johanna
Dromberg, Julia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412314
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att kartlägga vad forskningen säger gällande ergoterapeutiska interventioner för barn med autism. Forskningsfrågorna behandlade personrelaterade, omgivningsrelaterade och aktivitetsrelaterade interventioner som tas upp i forskningen. Detta arbete gjordes i form av en forskningsöversikt. Som referensram för detta arbete valdes Person-Environment-Occupation Model (PEO). I arbetet inkluderades 22 stycken artiklar, som sedan kvalitetsgranskades enligt Forsberg & Wengströms (2013) riktlinjer. Innehållsanalysen gjordes utgående från på förhand bestämda kategorier, som var indelade i personrelaterade interventioner, omgivningsrelaterade interventioner och aktivitetsrelaterade interventioner. I resultatet kom det fram att personrelaterade interventioner var bland annat SI-terapi, Qigong massage, djurrelaterade interventioner och viktvästar. Genom dessa interventioner strävade man till att stödja barnets sensoriska-, motoriska-, sociala- och kommunikativa färdigheter. Detta i sin tur hade en positiv effekt på aktivitetsutförandet i de dagliga aktiviteterna. Även några omgivningsrelaterade interventioner kom upp i forskningen. Användningen av terapibollar istället för stolar under lektionstid har visat sig ha en lugnande effekt och förbättra koncentrationsförmågan hos barn med autism. Aktivitetsrelaterade interventioner som kom upp i forsk-ningen var strukturerade lekbaserade interventioner. Man kunde se en positiv förändring i förhållande till barnets sociala interaktion och lek, både under och efter interventionen. Inom detta område finns en hel del aktuell forskning, men fokus i forskningen ligger till en stor del på interventioner som fokuserar på barnets sensoriska och sociala färdigheter, och inte direkt på aktiviteter. Det vore intressant ifall det gjordes mera forskning i hur ergoterapeuter jobbar i förhållande till de vardagliga aktiviteterna med barn med autism.