Autoritaarinen palvelinlogiikka reaaliaikaiselle moninpelille
Koponen, Justus (2015)
Koponen, Justus
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412293
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda nopeatempoinen, reaaliaikainen moninpeli selaimeen käyttäen Node.js- sekä Socket.io-kirjastoja.
Opinnäytetyö lähti alkuun kokeilemalla ja ideoimalla eri tyylejä toteuttaa moninpeli. Lähtökohtina oli kuitenkin tehdä nopeatempoinen ja pelimekaniikoiltaan yksinkertainen peli,
jota on vaivaton ruveta kaveriporukalla pelaamaan. Itse työ kulki eteenpäin ilman suurempia ongelmia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi lähellä alun perin kaavailemaani ideaa oleva peli, johon on helppo liittyä ja jonka parissa on koukuttavaa pelata tuttavien kanssa.
Kaikkia käyttämiäni kirjastoja ja teknologioita käytin ensimmäistä kertaa, joten vaikka
opettelu hidasti itse projektin toteutusta, oli projekti erittäin opettavainen kaikin puolin.
Lopputuloksena havaitsin, että peliä varten toteutettava palvelinlogiikka kannattaa harkita käyttötapauksen, käyttäjäkunnan sekä alustan mukaan.
Opinnäytetyö lähti alkuun kokeilemalla ja ideoimalla eri tyylejä toteuttaa moninpeli. Lähtökohtina oli kuitenkin tehdä nopeatempoinen ja pelimekaniikoiltaan yksinkertainen peli,
jota on vaivaton ruveta kaveriporukalla pelaamaan. Itse työ kulki eteenpäin ilman suurempia ongelmia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi lähellä alun perin kaavailemaani ideaa oleva peli, johon on helppo liittyä ja jonka parissa on koukuttavaa pelata tuttavien kanssa.
Kaikkia käyttämiäni kirjastoja ja teknologioita käytin ensimmäistä kertaa, joten vaikka
opettelu hidasti itse projektin toteutusta, oli projekti erittäin opettavainen kaikin puolin.
Lopputuloksena havaitsin, että peliä varten toteutettava palvelinlogiikka kannattaa harkita käyttötapauksen, käyttäjäkunnan sekä alustan mukaan.