Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
Sirviö, Janne (2015)
Sirviö, Janne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Opinnäytetyön tut-kimusosuudessa haluttiin tutkia erityisesti Kainuun Osuuspankin nuorten asiakkaiden vakuutuskäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön teoria koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä osiossa käsitellään finanssialaa Suomessa. Osiossa käydään läpi finanssialan keskeiset toimijat ja finanssialan muuttuminen. Toisessa osiossa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymisen eri vaiheita. Osiossa käsitellään ostoprosessi, joka koostuu tarpeen havaitsemisesta, tiedon keruusta, vaihtoehtojen valinnasta, ostopäätöksestä ja ostopäätöksen arvioinnista. Kolmannessa osiossa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osiossa käsitellään demografiset tekijät, sosiaaliset tekijät, yksilötekijät ja psykologiset tekijät.
Nuorten aikuisten vakuutuskäyttäytymistä koskevassa tutkimuksessa selvisi, että tutkimukseen osallistuneet henkilöt pitävät vakuuttamista tärkeänä. Tutkimuksessa selvisi myös, että heidän nykyisessä vakuutusturvassa olisi parantamisen varaa. Vakuutusten hankintaan ja ostopäätöksen syntymiseen vaikuttavat paljon vanhempien suositukset ja vanhempien nykyinen vakuutusyhtiö. Keskittämisen tuomien etujen tuntemus ei tutkimukseen osallistuneilla henkilöillä ollut kovin suuri.
Opinnäytetyön teoria koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä osiossa käsitellään finanssialaa Suomessa. Osiossa käydään läpi finanssialan keskeiset toimijat ja finanssialan muuttuminen. Toisessa osiossa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymisen eri vaiheita. Osiossa käsitellään ostoprosessi, joka koostuu tarpeen havaitsemisesta, tiedon keruusta, vaihtoehtojen valinnasta, ostopäätöksestä ja ostopäätöksen arvioinnista. Kolmannessa osiossa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osiossa käsitellään demografiset tekijät, sosiaaliset tekijät, yksilötekijät ja psykologiset tekijät.
Nuorten aikuisten vakuutuskäyttäytymistä koskevassa tutkimuksessa selvisi, että tutkimukseen osallistuneet henkilöt pitävät vakuuttamista tärkeänä. Tutkimuksessa selvisi myös, että heidän nykyisessä vakuutusturvassa olisi parantamisen varaa. Vakuutusten hankintaan ja ostopäätöksen syntymiseen vaikuttavat paljon vanhempien suositukset ja vanhempien nykyinen vakuutusyhtiö. Keskittämisen tuomien etujen tuntemus ei tutkimukseen osallistuneilla henkilöillä ollut kovin suuri.