Brändin tunnettuus ja kehittäminen : Case: Ravintola.fi
Kailio, Armi; Rosvall, Sofia (2015)
Kailio, Armi
Rosvall, Sofia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312272
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli brändin tunnettuus ja kehittäminen. Näkökulmana tässä työssä oli Ravintola.fi-brändi, joka on Restamax Oyj:n kanta-asiakasjärjestelmä ja samalla yrityksen tarjoama brändi. Työn tavoitteena oli tutkia Ravintola.fi:n tämänhetkistä tunnettuutta Tampereen seudulla ja tutkimuksen pohjalta kehittää brändiä ja sen tunnettuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda työn toimeksiantajalle, Restamax Oyj:lle, kehittämisehdotuksia ja työkaluja brändinsä kehittämiseen.
Ensimmäisessä varsinaisessa kappaleessa esitellään työn toimeksiantaja. Teoriaosuudessa käsitellään brändin määritelmää monesta eri näkökulmasta ja erilaisia bränditeorioita. Lisäksi käydään läpi brändin rakentamisen vaiheita, brändityöskentelyn hyötyjä ja tämänhetkistä brändilistausta Suomessa.
Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen korkeakouluissa, eri alojen yrityksissä ja Tampe-reen keskustan alueella. Kyselytutkimukseen pyrittiin saamaan sattumanvaraisesti mahdollisimman erilaisia ihmisiä eri lähtökohdista, jotta saataisiin mahdollisimman realistinen kuva brändin tunnettuudesta Tampereen seudulla. Lisäksi kyselytutkimuksen pohjalta tehtiin brändiin liittyvää havainnointia Tampereella. Tutkimuksen ja havainnoinnin tuloksia käytettiin hyväksi brändin tunnettuuden kehittämisen suunnittelussa.
Tutkimuksen perusteella brändi tiedetään Tampereen seudulla melko hyvin. Kyselyn perusteella ihmisillä oli kuitenkin epäselvää, mitkä ravintolat brändiin kuuluvat ja mitä kaikkea brändi tarjoaa. Brändin tunnettuutta voisi parantaa lisäämällä markkinointia ja näkyvyyttä erityisesti brändiin kuuluvissa ravintoloissa. Markkinoinnissa olisi hyvä pohtia brändin asemoitumista eli sitä, miten brändi sijoittuu alan markkinoilla ja miksi se on parempi kuin kilpailijat. Lisäksi brändiä voisi kehittää vahvistamalla haluttuja mielikuvia imagotyöskentelyn avulla.
Ensimmäisessä varsinaisessa kappaleessa esitellään työn toimeksiantaja. Teoriaosuudessa käsitellään brändin määritelmää monesta eri näkökulmasta ja erilaisia bränditeorioita. Lisäksi käydään läpi brändin rakentamisen vaiheita, brändityöskentelyn hyötyjä ja tämänhetkistä brändilistausta Suomessa.
Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen korkeakouluissa, eri alojen yrityksissä ja Tampe-reen keskustan alueella. Kyselytutkimukseen pyrittiin saamaan sattumanvaraisesti mahdollisimman erilaisia ihmisiä eri lähtökohdista, jotta saataisiin mahdollisimman realistinen kuva brändin tunnettuudesta Tampereen seudulla. Lisäksi kyselytutkimuksen pohjalta tehtiin brändiin liittyvää havainnointia Tampereella. Tutkimuksen ja havainnoinnin tuloksia käytettiin hyväksi brändin tunnettuuden kehittämisen suunnittelussa.
Tutkimuksen perusteella brändi tiedetään Tampereen seudulla melko hyvin. Kyselyn perusteella ihmisillä oli kuitenkin epäselvää, mitkä ravintolat brändiin kuuluvat ja mitä kaikkea brändi tarjoaa. Brändin tunnettuutta voisi parantaa lisäämällä markkinointia ja näkyvyyttä erityisesti brändiin kuuluvissa ravintoloissa. Markkinoinnissa olisi hyvä pohtia brändin asemoitumista eli sitä, miten brändi sijoittuu alan markkinoilla ja miksi se on parempi kuin kilpailijat. Lisäksi brändiä voisi kehittää vahvistamalla haluttuja mielikuvia imagotyöskentelyn avulla.