Verkkokauppa osana Valtra Huoltopalveluiden palvelukanavatarjontaa
Peltonen, Piia (2015)
Peltonen, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312267
Tiivistelmä
Kuluttajien ostokäyttäytymistä ja ostopäätöksen tekoa Internetissä on tutkittu paljon verkkokauppojen yleistymisen myötä. Keskeinen havainto tutkimuksissa on, että Internet on kuluttajille merkittävä tiedonhankinta- ja palvelukanava, joka tukee kuluttajan ostoprosessia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Valtran asiakkaiden ostokäyttäytymistä heidän hankkiessaan varaosia maatalouskoneisiin. Tarkoituksena oli myös selvittää, olisivatko asiakkaat halukkaita ostamaan varaosia verkkokaupasta ja millaisia odotuksia asiakkailla on Valtran verkkokauppapalvelulta.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä kevään 2014 aikana 760:lle Valtran suomalaisille asiakkaille, jotka olivat ostaneet uuden traktorin vuosien 2011 - 2013 aikana. Tavoitteena oli selvittää, mistä asiakkaat mieluiten etsivät tietoa maatalouskoneiden varaosista ja mistä hankkivat niitä. Kyselyssä kartoitettiin lisäksi asiakkaiden osto- ja käyttötottumuksia Internetissä sekä perinteisten ja digitaalisten kanavien käyttöä tiedonhankinnassa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lähes kaikki vastaajat (96 %) pitivät Internetiä tärkeänä kanavana etsittäessä tietoa maatalouteen liittyvistä asioista. Vastaajat kaipasivat Valtralta parempaa hinta- ja tuotetietoa verkossa mutta suhtautuivat hieman epäilevästi varaosien ostamiseen verkosta, sillä vain kolmannes (30 %) ilmoitti halukkuutensa ostaa varaosia Valtran verkkokaupasta. Tutkimuksen mukaan vastaajat arvostivat henkilökohtaista palvelua, sillä 28 % ostaisi edelleen varaosat mieluummin myymälästä ja noin kolmannes (31 %) luottaisi varaosamyyjään tiedonhankinnassa myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Valtra verkkokaupan kehitystyössä. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää myös muut maatalouskoneiden varaosaliiketoimintaa harjoittavat yritykset, jotka haluavat kehittää kanavatarjontaansa asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Valtran asiakkaiden ostokäyttäytymistä heidän hankkiessaan varaosia maatalouskoneisiin. Tarkoituksena oli myös selvittää, olisivatko asiakkaat halukkaita ostamaan varaosia verkkokaupasta ja millaisia odotuksia asiakkailla on Valtran verkkokauppapalvelulta.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä kevään 2014 aikana 760:lle Valtran suomalaisille asiakkaille, jotka olivat ostaneet uuden traktorin vuosien 2011 - 2013 aikana. Tavoitteena oli selvittää, mistä asiakkaat mieluiten etsivät tietoa maatalouskoneiden varaosista ja mistä hankkivat niitä. Kyselyssä kartoitettiin lisäksi asiakkaiden osto- ja käyttötottumuksia Internetissä sekä perinteisten ja digitaalisten kanavien käyttöä tiedonhankinnassa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lähes kaikki vastaajat (96 %) pitivät Internetiä tärkeänä kanavana etsittäessä tietoa maatalouteen liittyvistä asioista. Vastaajat kaipasivat Valtralta parempaa hinta- ja tuotetietoa verkossa mutta suhtautuivat hieman epäilevästi varaosien ostamiseen verkosta, sillä vain kolmannes (30 %) ilmoitti halukkuutensa ostaa varaosia Valtran verkkokaupasta. Tutkimuksen mukaan vastaajat arvostivat henkilökohtaista palvelua, sillä 28 % ostaisi edelleen varaosat mieluummin myymälästä ja noin kolmannes (31 %) luottaisi varaosamyyjään tiedonhankinnassa myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Valtra verkkokaupan kehitystyössä. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää myös muut maatalouskoneiden varaosaliiketoimintaa harjoittavat yritykset, jotka haluavat kehittää kanavatarjontaansa asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.