Kannibaalipadasta Karhukammiin : Saunapalvelutuote Patapirtille
Kaukonen, Minna (2015)
Kaukonen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312218
Tiivistelmä
Suomalaisessa hyvinvointimatkailutuotteessa korostuvatluontoon liittyvät aktiviteetit, hiljentyminen ja saunominen. Kun luonnon antimet ja saunakokemukset yhdistetään, voidaan luonnon hoitava vaikutus hyödyntää parhaiten. Työn tavoitteena oli kehittää myyntiin täysin uudenlainen saunaan liittyvä palvelutuote, jossa hyödynnetään luontoa ja joka puhuttelee asiakkaan kaikkia aisteja.
Menetelmäksi valittiin palvelumuotoiluprosessi. Suunnittelussa käytettiin palvelumuotoilun työkaluja asiakasymmärryksen lisäämiseksi.
Prosessin aikana löydettiin aivan uudenlainen tuote, jollaista ei ole tällä hetkellä tarjolla muualla Suomessa. Karhukammi-saunapalvelutuote valmistui lanseerattavaksi prosessin aikana. Palvelutuotteen arviointimenetelmäksi tuotekehitysprosessin aikana valittiin elämyskolmion elämyksen elementit. Ne eivät takaa elämystä, mutta elementtien huomioiminen tuotteessa luo elämyksen synnylle oikeanlaiset puitteet. Asiakkaan kokemuksesta tehtiin palautelomake, jota voidaan käyttää tuotteen jatkokehittämisessä. Parhaimmillaan palvelutuote kehittyy jatkuvasti asiakkaiden antaman palautteen myötä. Matkailun edistämiskeskuksen laatimat hyvinvointimatkailutuotteen tuotesuositukset huomioitiin tuotetta suunnitellessa, ja ne toteutuivat lopullisessa tuotteessa.
Palvelumuotoilu toimi hyvin tämän palvelutuotteen suunnittelussa. Sauna on alettu näkemään kokonaisvaltaisena hyvinvointielämyksenä, jossa on käyttämätöntä potentiaalia matkailun näkökulmasta. Palvelumuotoilun visuaalisuus suunnitteluprosessissa, tarina ja maiseman toimintakartta tukevat työtä elämyksellisten saunapalveluiden tuotteistamisessa.
Menetelmäksi valittiin palvelumuotoiluprosessi. Suunnittelussa käytettiin palvelumuotoilun työkaluja asiakasymmärryksen lisäämiseksi.
Prosessin aikana löydettiin aivan uudenlainen tuote, jollaista ei ole tällä hetkellä tarjolla muualla Suomessa. Karhukammi-saunapalvelutuote valmistui lanseerattavaksi prosessin aikana. Palvelutuotteen arviointimenetelmäksi tuotekehitysprosessin aikana valittiin elämyskolmion elämyksen elementit. Ne eivät takaa elämystä, mutta elementtien huomioiminen tuotteessa luo elämyksen synnylle oikeanlaiset puitteet. Asiakkaan kokemuksesta tehtiin palautelomake, jota voidaan käyttää tuotteen jatkokehittämisessä. Parhaimmillaan palvelutuote kehittyy jatkuvasti asiakkaiden antaman palautteen myötä. Matkailun edistämiskeskuksen laatimat hyvinvointimatkailutuotteen tuotesuositukset huomioitiin tuotetta suunnitellessa, ja ne toteutuivat lopullisessa tuotteessa.
Palvelumuotoilu toimi hyvin tämän palvelutuotteen suunnittelussa. Sauna on alettu näkemään kokonaisvaltaisena hyvinvointielämyksenä, jossa on käyttämätöntä potentiaalia matkailun näkökulmasta. Palvelumuotoilun visuaalisuus suunnitteluprosessissa, tarina ja maiseman toimintakartta tukevat työtä elämyksellisten saunapalveluiden tuotteistamisessa.