Internetin hyödyntäminen käsityöyrityksen markkinoinnissa : case Navakka Ky
Kuoppala, Tommi (2015)
Kuoppala, Tommi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa internetmarkkinoinnin hyödyntämisessä. Tutkielmassa pyritään löytämään sopivimmat internetmarkkinointikanavat toimeksiantajalleni sekä hyödyntämään internetmarkkinointikanavia oikeaoppisesti markkinoinnissa. Tämän lisäksi tutkielmassa selvitetään miten markkinointi, asiakas ja yritys muuttuvat internetissä ja luodaan kehityssuunnitelma, jonka pohjalta toimeksiantaja voi lähteä kehittämään internetmarkkinointiaan. Toimeksiantaja on käsityöyritys Navakka Ky.
Tutkielman tekeminen aloitettiin perehtymällä toimeksiantajan yritykseen, yrityksen markkinointiin sekä yrityksen toimialaan haastatteluiden avulla. Tämän jälkeen rajattiin opinnäytetyön aihe koko markkinoinnin laajuudesta keskittymään nimenomaan internetmarkkinointiin ja sen kanaviin, koska toimeksiantajan markkinoinnin puutteet keskittyvät lähinnä internetiin. Lisäksi tutustuttiin internetmarkkinoinnin kirjallisuus ja verkkolähteisiin, jonka pohjalta lähdettiin toteuttamaan opinnäytetyön kirjoitustyötä.
Lopputuloksena päädyttiin vaiheittaiseen työsuunnitelmaan jossa toimeksiantaja kehittää internetmarkkinointiaan kolmessa eri vaiheessa oman haluamansa aikataulun mukaisesti. Ensimmäisessä vaiheessa kehitetään internetsivuja ja sähköpostimainontaa, joista toimeksiantajalla on jo kokemusta. Toisessa vaiheessa liitytään sosiaaliseen mediaan ja kolmas vaihe on bannerimainonta ja hakusanamainonta. Vaiheittaiseen ratkaisuun päädyttiin jotta internetmarkkinoinnista ei tulisi liian työläs ja haastava mikroyritykselle.
Opinnäytetyö luo hyvän pohjan internetmarkkinoinnin aloittamisesta niille yrityksille, joilla ei ole siitä paljon kokemusta. Toimeksiantaja voi internetmarkkinoinnin avulla päivittää yrityksensä markkinoinnin nykypäivään sopivaksi.
Tutkielman tekeminen aloitettiin perehtymällä toimeksiantajan yritykseen, yrityksen markkinointiin sekä yrityksen toimialaan haastatteluiden avulla. Tämän jälkeen rajattiin opinnäytetyön aihe koko markkinoinnin laajuudesta keskittymään nimenomaan internetmarkkinointiin ja sen kanaviin, koska toimeksiantajan markkinoinnin puutteet keskittyvät lähinnä internetiin. Lisäksi tutustuttiin internetmarkkinoinnin kirjallisuus ja verkkolähteisiin, jonka pohjalta lähdettiin toteuttamaan opinnäytetyön kirjoitustyötä.
Lopputuloksena päädyttiin vaiheittaiseen työsuunnitelmaan jossa toimeksiantaja kehittää internetmarkkinointiaan kolmessa eri vaiheessa oman haluamansa aikataulun mukaisesti. Ensimmäisessä vaiheessa kehitetään internetsivuja ja sähköpostimainontaa, joista toimeksiantajalla on jo kokemusta. Toisessa vaiheessa liitytään sosiaaliseen mediaan ja kolmas vaihe on bannerimainonta ja hakusanamainonta. Vaiheittaiseen ratkaisuun päädyttiin jotta internetmarkkinoinnista ei tulisi liian työläs ja haastava mikroyritykselle.
Opinnäytetyö luo hyvän pohjan internetmarkkinoinnin aloittamisesta niille yrityksille, joilla ei ole siitä paljon kokemusta. Toimeksiantaja voi internetmarkkinoinnin avulla päivittää yrityksensä markkinoinnin nykypäivään sopivaksi.