Teollisuustonttien markkinointi : Vantaan kaupunki
Sainio, Jari (2015)
Sainio, Jari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312069
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yritysten sijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä teollisuustonttien markkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Vantaan kaupungin maankäytön, rakentamisen ja ympäristön toimialan yrityspalveluyksikkö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yritysten sijoittumiseen sekä yritystonttien markkinointiin Vantaalla. Tutkimuksella pyrittiin saamaan tietoa siitä, mikä markkinointikanava tavoittaa yrittäjät parhaiten ja miten kaupungin tulisi muuttaa teollisuustonttien markkinointia. Opinnäytetyössäni käytin sekä kvantitatiivisia että kvalitaviisisia tutkimusmenetelmiä. Työn tiedonhaku toteutettiin kyselyllä, teemahaastatteluilla sekä benchmarkkauksella.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys pohjautuu yritysten sijoittumiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä markkinoinnin suunnitteluun. Työni teoriaosassa selvitin sijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä, paikan merkitystä sekä alueelliseen kilpailukykyyn vaikutusta yritykselle sijoittumispaikan valintaa tehtäessä. Käsittelen työssäni myös asiakaslähtöistä markkinointia ja digitaalisen markkinoinnin keinoja. Esimerkkitapauksena käytän Nikinmäen pienteollisuusaluetta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että yrityksille oli erittäin tärkeää yrityksen saavutettavuus, liikenneyhteydet sekä muiden yritysten läheisyys. Yritykset pitivät Vantaan logistista verkostoa merkittävänä yritystoiminnan kannalta. Yritysten sijoittumiseen vaikutti merkittävästi myös asiakkaiden läheisyys.
Markkinointi- ja yhteydenottomuodoista tulivat korostetusti esille digitaaliset kanavat. Markkinoinnissa tulee hyödyntää digitaalisen markkinoinnin uudet ja jatkuvasti kehittyvät mahdollisuudet. Sähköposti ja kaupungin omat nettisivut koettiin myös hyvinä tiedonvälityskanavina.
Suurin osa yrittäjistä toivoi kaupungin suoraa yhteydenottoa yritystoimintaan liittyvissä asioissa.
Työn lopussa esitellään kehittämisehdotuksia, joiden avulla kaupunki voisi markkinoida alueitaan tehokkaammin, hyödyntää vahvuuksiaan ja parantaa vetovoimaisuuttaa yritysten sijoittumispaikkana.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys pohjautuu yritysten sijoittumiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä markkinoinnin suunnitteluun. Työni teoriaosassa selvitin sijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä, paikan merkitystä sekä alueelliseen kilpailukykyyn vaikutusta yritykselle sijoittumispaikan valintaa tehtäessä. Käsittelen työssäni myös asiakaslähtöistä markkinointia ja digitaalisen markkinoinnin keinoja. Esimerkkitapauksena käytän Nikinmäen pienteollisuusaluetta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että yrityksille oli erittäin tärkeää yrityksen saavutettavuus, liikenneyhteydet sekä muiden yritysten läheisyys. Yritykset pitivät Vantaan logistista verkostoa merkittävänä yritystoiminnan kannalta. Yritysten sijoittumiseen vaikutti merkittävästi myös asiakkaiden läheisyys.
Markkinointi- ja yhteydenottomuodoista tulivat korostetusti esille digitaaliset kanavat. Markkinoinnissa tulee hyödyntää digitaalisen markkinoinnin uudet ja jatkuvasti kehittyvät mahdollisuudet. Sähköposti ja kaupungin omat nettisivut koettiin myös hyvinä tiedonvälityskanavina.
Suurin osa yrittäjistä toivoi kaupungin suoraa yhteydenottoa yritystoimintaan liittyvissä asioissa.
Työn lopussa esitellään kehittämisehdotuksia, joiden avulla kaupunki voisi markkinoida alueitaan tehokkaammin, hyödyntää vahvuuksiaan ja parantaa vetovoimaisuuttaa yritysten sijoittumispaikkana.