Pelaaminen Linux-Ympäristössä
Valtonen, Pekka (2015)
Valtonen, Pekka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tehdä käytännön selvitys PC-pelikoneen käyttöönotosta ja ominaisuuksista
käytettävyyden kannalta eri käyttöjärjestelmillä. Historiallisesti Windows on ollut
ainoa käytännön vaihtoehto PC-pelaajan käyttöjärjestelmäksi, ja vaikka Windows 7/8 on edelleen
täysin suvereeni markkinajohtaja PC-pelaamisessa, viimeaikainen kehitys on nostanut
pelaamisen vaihtoehtoisilla käyttöjärjestelmillä yhä enemmän mahdollisuudeksi myös peruskäyttäjälle.
Maailman suurin digitaalinen pelien jakelualusta Steam on 2013 lähtien alkanut avoimesti
tukea sekä Linux-pelaamista että kehittää omaa, Debian-pohjaista käyttöjärjestelmäänsä
nimellä SteamOS. Kiitos digitaalisen jakelun ja automaattisten päivitysten tämä on tuonut
monia AAA-tason pelejä Linux-yhteensopiviksi.
Opinnäytetyön käytännön osuutena testataan järjestelmällisesti eroavaisuudet käyttökokemuksessa
eri käyttöjärjestelmien kesken käyden läpi tuotteitten koko elinkaaren: samalle
koneelle asennetaan peräkkäin kolme eri käyttöjärjestelmää: Windows, Linux (Ubuntu) sekä
SteamOS:n viimeisin beta-versio, ja jokaisen asennuksen kohdalla käydään läpi valittujen
testipelien asennus, käyttö, ja poistaminen tarkastellen eroa käytettävyydessä.
Käytännön osuudesta saadut tulokset liitetään tutkimuksen liitteeksi ja analysoidaan jotta
saadaan aikaan vertaileva tutkimus mitä eroavaisuuksia käyttöjärjestelmillä pelikäytössä on
ja onko käytettävyyden vaatimuksissa enää varsinaista kuilua Windowsin ja avoimen lähdekoodin
ei-kaupallisten järjestelmien välillä.
käytettävyyden kannalta eri käyttöjärjestelmillä. Historiallisesti Windows on ollut
ainoa käytännön vaihtoehto PC-pelaajan käyttöjärjestelmäksi, ja vaikka Windows 7/8 on edelleen
täysin suvereeni markkinajohtaja PC-pelaamisessa, viimeaikainen kehitys on nostanut
pelaamisen vaihtoehtoisilla käyttöjärjestelmillä yhä enemmän mahdollisuudeksi myös peruskäyttäjälle.
Maailman suurin digitaalinen pelien jakelualusta Steam on 2013 lähtien alkanut avoimesti
tukea sekä Linux-pelaamista että kehittää omaa, Debian-pohjaista käyttöjärjestelmäänsä
nimellä SteamOS. Kiitos digitaalisen jakelun ja automaattisten päivitysten tämä on tuonut
monia AAA-tason pelejä Linux-yhteensopiviksi.
Opinnäytetyön käytännön osuutena testataan järjestelmällisesti eroavaisuudet käyttökokemuksessa
eri käyttöjärjestelmien kesken käyden läpi tuotteitten koko elinkaaren: samalle
koneelle asennetaan peräkkäin kolme eri käyttöjärjestelmää: Windows, Linux (Ubuntu) sekä
SteamOS:n viimeisin beta-versio, ja jokaisen asennuksen kohdalla käydään läpi valittujen
testipelien asennus, käyttö, ja poistaminen tarkastellen eroa käytettävyydessä.
Käytännön osuudesta saadut tulokset liitetään tutkimuksen liitteeksi ja analysoidaan jotta
saadaan aikaan vertaileva tutkimus mitä eroavaisuuksia käyttöjärjestelmillä pelikäytössä on
ja onko käytettävyyden vaatimuksissa enää varsinaista kuilua Windowsin ja avoimen lähdekoodin
ei-kaupallisten järjestelmien välillä.