Split, Croatia - Educational, Adventurous and Sustainable Tourism Destination
Chabik, Szymon; Imran, Md. Azim (2015)
Chabik, Szymon
Imran, Md. Azim
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211982
Tiivistelmä
The purpose of this Bachelor’s thesis is to create an audio-visual documentation about an educational trip to Split, Croatia. The trip took place in April, 2014. The educational tour was organized by Laurea University of Applied Sciences. The destination, Split, were chosen by participants’ vote. The tour was arranged and planned by a group of students and the theme of the tour was Educational Tourism. The entire trip was taken into consideration from sustainable, Adventure and educational points of view. The
entire tour was to monitor ability of the students. It was a great opportunity for the student to arrange and organize a tour to a country gain knowledge in different fields of tourism.
The research methods used in this thesis are qualitative observation and audiovisual documentation. The research approach is very pragmatic and the emphasis of this thesis is on The documentary video which is a complete opposite of traditional methods. Because this is not statistics and research results. The material for the video was gathered on April 22-29, 2014 in Split, Croatia. The theoretical part of the thesis consists of defining the basics of sustainable tourism, educational tourism and adventure tourism.
This format of audio-visual thesis is not the first of its kind, as previously similar kinds of theses were made although the content were different. But this thesis work is an example of LbD- Learning by Developing method. This audio-visual format of the thesis will bring a lot of knowledge to new students. Students will be able to know how this kind of work is done and what kind of materials are used to create this kind of work. The aim of the thesis was to create an audio-visual document and that goal was reached successfully; the outcome is a 22-minute-long video. Split does not have any similar document in videoformat. The video is available on YouTube under the name: "Split, Croatia - Educational, Adventurous and Sustainable Tourism Destination". Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda audiovisuaalinen dokumentti, jossa tutkitaan Kroatiassa sijaitsevaa matkakohdetta Split. Kohdetta tutkitaan kolmesta eri näkökulmata. Splitin tarjonta opintomatka kohteena ja seikkailumatkojen kohteena, kuin myös mitä kestävän matkailun elementtejä on havaittavissa omin silmin paikanpäällä käydessä. Matka järjestettiin keväällä 2014 huhtikuussa ja se oli täysin opiskelioiden kehittämä. Matkan tarkoituksena oli luoda opintomatka paketti ja kokeilla sen toimivuus oikeassa tilanteessa. Kyseisenä vuonna äänestyksen voitti Split. Tämä oli erinomainen mahdollisuus liittyä mukaan reissuun ja sen myötä päästä kuvaamaan kaupungin lisäksi keskustelu joka käytiin Aspiran Korkeakoulussa Kroatiassa. Keskusteluun kuului muun muassa kokemustenvaihto ja opetussuunitelmien sekä menetelmien erilaisuudet Suomen ja Kroatian välillä.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista havannointia, pääosin tapaustutkimus menetelmää kuvaamalla se audiovisuaaliseen formaattiin. Tämä oli täysi vastakohta perinteisiin menetelmiin, sillä tässä ei käyty läpi statistiikkoja ja tutkimustuloksia, vaan puhtaasti havannoinnin kautta saatua tietoa. Kaikki materiaali kuvattiin matkan aikana, jonka ajankohta oli keväällä 2014 huhtikuussa. Teoreettinen puoli tästä työstä pitää sisällään kuvailun ja selityksen mitä on Kestävä matkailu ja mitä täytyy pitää mielessä, kun haluaa luoda semmoisen kohteen, opinto matkailun perusteet ja historian, sekä seikkailumatkailun mahdollisuuksia Splitissä.
Vaikkakin tämä ei ole ensimmäinen audiovisuaalinen opinnäytetyö, niin ei ole aikasemmin tehty kyseistä mistään matkakohteesta, eikä samankaltaisesti rakennettua. Tämä työ on hyvä esimerkki siitä, että on erilaisia toteutustapoja, joilla voi saada hyvän ja tietoa antavan opinnäytetyön. Laurean LBD (Learning by developing)-metodi tuki tämän työn erilaisuutta ja mahdollisti tämänkaltaisen työn toteutumisen. Audiovisuaalisen työn myöntä opiskelijat saivat paljon uutta tietoa ja kokemuksia miten tämmöinen työ tehdään, kuin myös mitä työkaluja ja mitenniitä voi käyttää. Opittu tieto on varmasti tärkeä tulevaisuudessa työelämässä. Havannointimenetelmällä saatu data ja tieto kehitti myös valtavasti tiedon ja taidon analysoida tositilanteessa asioita, jotka liittyvät yllämainittuihin näkökulmiin. Tämäntapaisen työn esittäminen video formaatissa on huomattavasti tehokkaampaa kiinnostuneelle, sillä hän pystyy tiedon lisäksi selkeästi näkemään esimerkin tästä asiasta. Splitistä ei myöskää löytynyt mitään samankaltaista dokumenttivideota, joten mahdollisesti tämän avulla sinne matkustavat saava hyvää tietoa. Video on nähtävillä YouTubessa nimellä ”Split, Croatia – Educational, Adventurous and Sustainable Tourism Destination”.
entire tour was to monitor ability of the students. It was a great opportunity for the student to arrange and organize a tour to a country gain knowledge in different fields of tourism.
The research methods used in this thesis are qualitative observation and audiovisual documentation. The research approach is very pragmatic and the emphasis of this thesis is on The documentary video which is a complete opposite of traditional methods. Because this is not statistics and research results. The material for the video was gathered on April 22-29, 2014 in Split, Croatia. The theoretical part of the thesis consists of defining the basics of sustainable tourism, educational tourism and adventure tourism.
This format of audio-visual thesis is not the first of its kind, as previously similar kinds of theses were made although the content were different. But this thesis work is an example of LbD- Learning by Developing method. This audio-visual format of the thesis will bring a lot of knowledge to new students. Students will be able to know how this kind of work is done and what kind of materials are used to create this kind of work. The aim of the thesis was to create an audio-visual document and that goal was reached successfully; the outcome is a 22-minute-long video. Split does not have any similar document in videoformat. The video is available on YouTube under the name: "Split, Croatia - Educational, Adventurous and Sustainable Tourism Destination".
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista havannointia, pääosin tapaustutkimus menetelmää kuvaamalla se audiovisuaaliseen formaattiin. Tämä oli täysi vastakohta perinteisiin menetelmiin, sillä tässä ei käyty läpi statistiikkoja ja tutkimustuloksia, vaan puhtaasti havannoinnin kautta saatua tietoa. Kaikki materiaali kuvattiin matkan aikana, jonka ajankohta oli keväällä 2014 huhtikuussa. Teoreettinen puoli tästä työstä pitää sisällään kuvailun ja selityksen mitä on Kestävä matkailu ja mitä täytyy pitää mielessä, kun haluaa luoda semmoisen kohteen, opinto matkailun perusteet ja historian, sekä seikkailumatkailun mahdollisuuksia Splitissä.
Vaikkakin tämä ei ole ensimmäinen audiovisuaalinen opinnäytetyö, niin ei ole aikasemmin tehty kyseistä mistään matkakohteesta, eikä samankaltaisesti rakennettua. Tämä työ on hyvä esimerkki siitä, että on erilaisia toteutustapoja, joilla voi saada hyvän ja tietoa antavan opinnäytetyön. Laurean LBD (Learning by developing)-metodi tuki tämän työn erilaisuutta ja mahdollisti tämänkaltaisen työn toteutumisen. Audiovisuaalisen työn myöntä opiskelijat saivat paljon uutta tietoa ja kokemuksia miten tämmöinen työ tehdään, kuin myös mitä työkaluja ja mitenniitä voi käyttää. Opittu tieto on varmasti tärkeä tulevaisuudessa työelämässä. Havannointimenetelmällä saatu data ja tieto kehitti myös valtavasti tiedon ja taidon analysoida tositilanteessa asioita, jotka liittyvät yllämainittuihin näkökulmiin. Tämäntapaisen työn esittäminen video formaatissa on huomattavasti tehokkaampaa kiinnostuneelle, sillä hän pystyy tiedon lisäksi selkeästi näkemään esimerkin tästä asiasta. Splitistä ei myöskää löytynyt mitään samankaltaista dokumenttivideota, joten mahdollisesti tämän avulla sinne matkustavat saava hyvää tietoa. Video on nähtävillä YouTubessa nimellä ”Split, Croatia – Educational, Adventurous and Sustainable Tourism Destination”.