Rewarding in a medium-sized bank branch
Larinkoski, Essi (2015)
Larinkoski, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211980
Tiivistelmä
Human resources management (suom. Henkilöstön johtaminen) on nykyään tärkeä tekijä mo-dernissa organisaatiokulttuurissa. Työnantajien tulee jatkuvalla tahdilla löytää ja toteuttaa uusia käytäntöjä työntekijöiden motivaation parantamiseksi, jotta he suoriutuisivat paremmin työssään ja täten tuottaisivat enemmän arvoa työnantajalleen.
Tämä tutkimus toteutettiin, jotta löydettäisiin työntekijöiden näkökulmasta parhaiten moti-voivimmat palkinnot. Näiden palkintojen löytäminen on tärkeää, jotta työntekijöitä saadaan motivoitua suoriutumaan päivittäisessä työssään paremmin. Tutkimus tehtiin eteläsuomalaisessa pankkikonttorissa, joka on osa Pankkia X.
Tutkimusmetodeina käytettiin pankkikonttorin työntekijöiden syvähaastatteluja sekä sekundääristä dataa. Tulosten analysoinnin apuna tullaan käyttämään henkilöstöjohtamisen kolmea motivaatio ja palkitsemisteoriaa; Abraham Maslow’n tarvehierarkia – teoriaa, päämääräteoriaa sekä odotusarvoteoriaa.
Päällimmäisenä tuloksena tästä tutkimuksesta on se, etteivät pankkikonttorin työntekijät kokeneet suurinta osaa saamistaan palkinnoista motivoiviksi. Tämä pääosin johtui palkintojen konkreettisen rahallisen arvon puutteesta joka olisi puolestaan, mikäli rahallinen palkinto olisi ollut vaihtoehto, motivoinut työntekijöitä enemmän kuin tutkimuksessa havaitut palkinnot. Kuitenkin on huomattava, että palkinnot jotka tarjosivat työntekijöille mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen muiden kollegoiden kanssa työpaikan välittömän läheisyyden ulkopuolella, olivat arvostettuja.
Lopuksi voidaan päätellä, että kyseisen Pankki X:n konttorin palkitsemistavoissa on parantamisen varaa. Työntekijöiden motivaatiota voidaan parantaa tarjoamalla palkintoja, jotka käytännössä motivoisivat heitä suoriutumaan työssään paremmin.
Tämä tutkimus toteutettiin, jotta löydettäisiin työntekijöiden näkökulmasta parhaiten moti-voivimmat palkinnot. Näiden palkintojen löytäminen on tärkeää, jotta työntekijöitä saadaan motivoitua suoriutumaan päivittäisessä työssään paremmin. Tutkimus tehtiin eteläsuomalaisessa pankkikonttorissa, joka on osa Pankkia X.
Tutkimusmetodeina käytettiin pankkikonttorin työntekijöiden syvähaastatteluja sekä sekundääristä dataa. Tulosten analysoinnin apuna tullaan käyttämään henkilöstöjohtamisen kolmea motivaatio ja palkitsemisteoriaa; Abraham Maslow’n tarvehierarkia – teoriaa, päämääräteoriaa sekä odotusarvoteoriaa.
Päällimmäisenä tuloksena tästä tutkimuksesta on se, etteivät pankkikonttorin työntekijät kokeneet suurinta osaa saamistaan palkinnoista motivoiviksi. Tämä pääosin johtui palkintojen konkreettisen rahallisen arvon puutteesta joka olisi puolestaan, mikäli rahallinen palkinto olisi ollut vaihtoehto, motivoinut työntekijöitä enemmän kuin tutkimuksessa havaitut palkinnot. Kuitenkin on huomattava, että palkinnot jotka tarjosivat työntekijöille mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen muiden kollegoiden kanssa työpaikan välittömän läheisyyden ulkopuolella, olivat arvostettuja.
Lopuksi voidaan päätellä, että kyseisen Pankki X:n konttorin palkitsemistavoissa on parantamisen varaa. Työntekijöiden motivaatiota voidaan parantaa tarjoamalla palkintoja, jotka käytännössä motivoisivat heitä suoriutumaan työssään paremmin.