Henkarillinen kuvataidetta : Osallistavat kuvataidetuokiot Tammenlehvän asukkaille
Oinas, Anniina (2015)
Oinas, Anniina
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211839
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli järjestää kolme kuvataidetuokiota Tammenlehvässä talon asukkaille. Tavoitteena oli antaa asukkaille mahdollisuus osallistua tuokioihin ja saada erilaisia kokemuksia kuvataiteen tekemisestä.
Vuonna 2012 julkaistussa tilastokeskuksen väestöennusteessa kerrottiin kuinka yli 65-vuotiaiden osuus Suomen väestöstä arvioidaan nousevan 28 prosenttiin, työikäistenväestön osuus pienenevän 57 prosenttiin ja huoltosuhteen heikkenevän 77 huollettavaan vuoteen 2060 mennessä. (Väestöennuste, 2012.) Väestö muutoksen tuomiin haasteisiin kehitettiin laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista eli niin sanottu vanhuspalvelulaki, joka tuli voimaan 1.7.2013. Vanhuspalvelulain tarkoituksena on kaventaa hyvinvointieroja, edistää ikääntyneiden ihmisten hyvinvointia, itsenäistä suoriutumista puuttumalla ajoissa toimintakyvyn heikkenemiseen ja sitä heikentäviin tekijöihin, mahdollistaa heille palvelutarpeen arviointiin pääsy ja tarvittavat palvelut, sekä tukea ikäihmisten voimavaroja ja osallisuutta. (Ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukeminen ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalvelut (ns. vanhuspalvelulaki), 2013.)
Halu yhdistää aikaisempi kuva-artesaanin tutkintoni geronomi-tutkintooni innosti minua antamaan Tammenlehvän asukkaille mahdollisuuden osallistua kuvataidetuokioihin. Haluan tuoda opinnäytetyölläni esille: minkälainen on ikäihmisten taidekäsitys, miten kuvataide voi toimia ikäihmisten osallisuuden vahvistajana ja mitä mietteitä kuvataidetuokioni herättävät ikäihmisissä. Saadakseni kuvan osallistujien taitekäsityksestä ja mietteistä kuvataidetuokioissani pyysin osallistujia kirjoittamaan tuokiokertojen päätteeksi paperille mietteitä tuokioista. Tuokioiden aikana pyrin havainnoimaan mistä osallistujat puhuvat tuokioiden aikana, että saan myös sitä kautta tietoa heidän taidekäsityksistään ja ajatuksistaan taidetta ja tuokioitani kohtaan. Miete-papereista kävi päälimmäisenä ilmi, että osallistujat olivat odottaneet vain yhdessä oloa ja jotain tekemistä. He olivat olleet alusta asti innolla mukana, vaikkakin osalla aluksi uuden oppimisen suhteen vähän empivämpi olo. Mutta kumminkin jokainen osallistuja sai kuvataidetuokioista omanlaisensa kokemuksen, vaikka kaikkia oma teos ei täydellisesti miellyttänytkään syntyneen piirrosjäljen vuoksi. Taidekäsitystä osallistujilla oli kahdenlaista: taidetta voi tehdä monella eri tavalla, sekä taide on erilaisia tauluja, eikä nykyaikana edes osata enää tehdä taidetta niin kuin ennen.
Vuonna 2012 julkaistussa tilastokeskuksen väestöennusteessa kerrottiin kuinka yli 65-vuotiaiden osuus Suomen väestöstä arvioidaan nousevan 28 prosenttiin, työikäistenväestön osuus pienenevän 57 prosenttiin ja huoltosuhteen heikkenevän 77 huollettavaan vuoteen 2060 mennessä. (Väestöennuste, 2012.) Väestö muutoksen tuomiin haasteisiin kehitettiin laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista eli niin sanottu vanhuspalvelulaki, joka tuli voimaan 1.7.2013. Vanhuspalvelulain tarkoituksena on kaventaa hyvinvointieroja, edistää ikääntyneiden ihmisten hyvinvointia, itsenäistä suoriutumista puuttumalla ajoissa toimintakyvyn heikkenemiseen ja sitä heikentäviin tekijöihin, mahdollistaa heille palvelutarpeen arviointiin pääsy ja tarvittavat palvelut, sekä tukea ikäihmisten voimavaroja ja osallisuutta. (Ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukeminen ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalvelut (ns. vanhuspalvelulaki), 2013.)
Halu yhdistää aikaisempi kuva-artesaanin tutkintoni geronomi-tutkintooni innosti minua antamaan Tammenlehvän asukkaille mahdollisuuden osallistua kuvataidetuokioihin. Haluan tuoda opinnäytetyölläni esille: minkälainen on ikäihmisten taidekäsitys, miten kuvataide voi toimia ikäihmisten osallisuuden vahvistajana ja mitä mietteitä kuvataidetuokioni herättävät ikäihmisissä. Saadakseni kuvan osallistujien taitekäsityksestä ja mietteistä kuvataidetuokioissani pyysin osallistujia kirjoittamaan tuokiokertojen päätteeksi paperille mietteitä tuokioista. Tuokioiden aikana pyrin havainnoimaan mistä osallistujat puhuvat tuokioiden aikana, että saan myös sitä kautta tietoa heidän taidekäsityksistään ja ajatuksistaan taidetta ja tuokioitani kohtaan. Miete-papereista kävi päälimmäisenä ilmi, että osallistujat olivat odottaneet vain yhdessä oloa ja jotain tekemistä. He olivat olleet alusta asti innolla mukana, vaikkakin osalla aluksi uuden oppimisen suhteen vähän empivämpi olo. Mutta kumminkin jokainen osallistuja sai kuvataidetuokioista omanlaisensa kokemuksen, vaikka kaikkia oma teos ei täydellisesti miellyttänytkään syntyneen piirrosjäljen vuoksi. Taidekäsitystä osallistujilla oli kahdenlaista: taidetta voi tehdä monella eri tavalla, sekä taide on erilaisia tauluja, eikä nykyaikana edes osata enää tehdä taidetta niin kuin ennen.